زنبور را بشناسید؛ دقیق‌ترین اطلاعات درباره زنبور در وب فارسی

آیا زنبور عسل همیشه مفید است؟ زنبور را بشناسید؛ دقیق‌ترین اطلاعات درباره زنبور در وب فارسی

نکته: لطفا برای لود شدن ویدئو به پایین این برگه بروید و روی «خروج از نسخه موبایل» بزنید تا بتوانید ویدئوها را ببینید.

به گزارش گلونی تاکنون چهار گونه زنبورعسل در دنیا تشخیص داده شده‌اند که زیرگونه‌­های متعددی از آن­ها در جهان وجود دارد.

زنبور را بشناسید

این چهار گونه عبارتند از:

  1. زنبور عسل معمولی یا اروپایی یا Apis mellifera
  2. زنبور عسل شرقی یا هندی یا Apis cerana
  3. زنبور عسل بزرگ یا Apis dorsata
  4. زنبور عسل کوچک یا Apis Florea

دو نوع از این گونه‌ها در ایران حضور دارند.

زنبور را بشناسید

سایر ویدیوها در آپارات گلونی 

Apis mellifere  که حدودا ۴۰ نوع زیرگونه در جهان دارد. این گونه در ایران و در سراسر آسیا، آمریکاری شمالی و بخش­‌های بزرگی از آفریقا حضور دارد.

Apis florea گونه دیگری است که در ایران وجود دارد. این گونه کوچک‌­جثه در جنوب کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان و تا شمال آفریقا و از شرق تا آسیای جنوب شرقی پراکنش دارد.

این دو گونه، مهمترین گونه‌­های زنبور عسل در ایران هستند که عسل آن­ها مورد استفاده انسان‌­ها قرار می‌­گیرد.

در سراسر دنیا عواملی وجود دارد که جمعیت زنبورهای وحشی را تهدید می­‌کند.

به­ طور مثال در سال‌های اخیر از کندوهای وحشی زنبورهای عسل به طور بی‌­رویه برداشت می‌­شود.

به‌­علاوه، زنبورهای عسل در برابر سمومی مانند نئونیکوتینوئید که در سراسر جهان در کشاورزی و باغداری برای کنترل آفات استفاده می­‌شوند به شدت آسیب‌پذیر شده‌­اند و جمعیت آنها رو به نابودی است.

از عوامل مزاحم دیگر می‌­توان به امواج ماکروویو اشاره کرد که باعث ایجاد سردرگمی در زنبورها می‌­شود.

کندودارها هم به علت افزایش تقاضا، کندوهای بیشتری تولید می‌­کنند.

زنبورهای عسل به طور طبیعی در سال ملکه‌­هایی تولید می‌­کنند که از کندوها فرار می‌­کنند و به دل طبیعت می­‌روند و ممکن است کندوهای وحشی جدیدی را در طبیعت ایجاد کنند.

درحالیکه اگر کندودارها متوجه فرار ملکه‌­ها شوند، دوباره آن­ها را شبانه یا با استفاده از دود وارد کندوهای جدید می­‌کنند و کلونی جدیدی را برای برداشت عسل ایجاد می‌­کنند.

زنبور را بشناسید

پرسش و پاسخ وبینار

سایر ویدیوها در آپارات گلونی

زنبورهای عسل وحشی در ایران قبل از سکونت انسان­‌ها در فلات ایران به طور طبیعی زندگی می­‌کردند و در حال تولید عسل بودند.

در حالی که با حضور انسان‌ها استحصال عسل از کندوها به شیوه سنتی آغاز شد.

مشکلی که امروزه در مورد کنترل برداشت عسل از کندوهای وحشی وجود دارد در وهله اول این است که محققان آمار دقیقی در مورد تعداد کندوهای وحشی تخریب شده توسط انسان‌­ها در دست ندارند.

همچنین، نمی­‌دانند زنبورهایی که در طبیعت عسل تولید می­‌کنند و وحشی محسوب می­‌شوند، آیا زنبورهای فرار کرده از کندوها هستند که ممکن است از نژادها یا زیرگونه‌­های خارجی باشند یا زنبورهای بومی کشور خودمان هستند. این نکته نیازمند مطالعات گسترده است.

در گذشته تعداد جمعیت کمتر بوده و برداشت‌­ها از منابع طبیعی من‌جمله کندوهای وحشی کمتر و در حد نیاز بوده است.

اما امروزه به دلیل افزایش تقاضای عسل طبیعی و همچنین مشکلات اقتصادی، افراد به طور هدف­مند از کندوهای وحشی‌­ای که به صورت کلونی‌­های بزرگ در منطقه‌­ای زندگی می‌­کنند برای امرار معاش استفاده می‌­کنند.

چون عسل تولید شده توسط این کلونی‌­ها، غذای زنبورهای نسل آینده است، این زنبورها با مشکل تغذیه‌­ای مواجه می‌­شوند و جمعیت‌­شان در آن منطقه به شدت کاهش می‌­یابد و حتی از بین می‌­رود.

هنوز به طور علمی بررسی دقیقی صورت نگرفته تا به طور دقیق بدانیم چه زیرگونه‌های خارجی‌ای به کشور وارد شده است و در صورت فرار آنها از کندوها و وارد شدن به طبیعت چه اتفاقی قرار است بیافتد.

تجربه نشان داده است که گاه آمیزش یک زیرگونه خارجی با گونه‌­ای بومی موجب تولید زیرگونه هیبریدی از زنبور عسل می‌­شود که برای انسان‌­ها یا جانوران خطرناک هستند. مثلا جمعیت آن­ها رفتار تهاجمی خاصی دارند که منجر به مرگ انسان‌­ها یا جانوران می‌­شوند.

در سازمان محیط زیست تصمیم گرفته شده است که فعلا محدودیت‌های قانونی‌ای برای جمع‌آوری عسل وحشی فراهم شود که به زودی اعمال خواهد شد.

در امتداد همین اقدام، مطالعاتی نیز باید پیشنهاد می‌­شود تا حفتظت از زنبورهای عسل وحشی با پشتوانه علمی انجام شود.

در کنار وضع قوانین، مردم بومی نیز می­‌توانند نقش موثری در حفاظت از زنبور عسل وحشی داشته باشند.

مثلا در جنوب ایران، خصوصا سیستان و بلوچستان، افراد بومی اخیرا لانه‌هایی را با چوب یا حصیر برای زنبورها می‌­سازند تا داخل آن قرار گیرند و محافظت شوند. این اقدام بهره‌برداری را تا حدی پایدارتر می­‌کند.

از قدیم شنیده‌ایم که زنبور عسل گونه‌ای بسیار مفید است و حتی بدون زنبور عسل دنیا نابود می‌­شود. این جملات در صورتی می‌­توانند کاملا درست باشند که زنبور عسل در جایگاه اکولوژیک خودش قرار گیرد.

تحقیقات نشان داده است زنبورهای عسل می­‌توانند حتی اثرات منفی روی اکوسیستم داشته باشند. اوکسیستم و اکولوژی بسیار پییچیده است و هرگونه تغییر در آن می‌­تواند اثرات پیچیده ای در طبیعت بگذارد.

وقتی تعداد گونه‌­های زنبور عسل از حدی فراتر برود، با تکیه بر جمعیت بالای خود، اجازه نمی‌­دهند پروانه‌­ها، مگس­‌ها، سوسک‌­ها و سایر زنبورهای گرده‌افشان به راحتی زندگی کنند و با قلدری آنها را از گل‌­ها دور می‌­کنند.

خیلی از گیاهان با گونه‌­های خاصی گرده‌افشانی می­‌شوند. یا این حشرات ممکن است مورد تغذیه پرنده­‌ای قرار گیرند. یا شاید در جای دیگری گیاه دیگری را گرده‌افشانی می‌­کنند که با کمتر شدن حضورشان آن گیاه از بین می‌­رود.

در کشور ما در سال‌های اخیر به علت چرای بی­رویه، زیستگاه­‌ها در حال تخریب هستند. درنتیجه بسیاری از گونه‌­های گیاهی آن مناطق از بین می‌­روند.

وقتی در یکی از این مناطق زنبور عسل پرورش پیدا کند یکی سری گونه‌­ها مثل آویشن و گون افزایش جمعیت پیدا می‌­کنند، چراکه زنبورها چیز دیگری برای خوردن ندارند و فقط روی این گونه‌­ها می‌­نشینند و گرده‌افشانی آنها سبب می­‌شود جمعیت گونه­‌های گون و آویشن بیش از حد معمول افزایش یابد با این اتفاق تعادل اکولوژیک در آن منطقه به هم می‌­ریزد.

این ماجرا می‌­تواند علاوه بر حشرات گرده‌افشان مختلف، روی جمعیت علف‌خواران، جوندگان، خزندگان و حتی پستانداران گوشت‌خواری که از علف‌خواران تغذیه می‌­کنند اثر بگذارد.

همچنین، وقتی گیاهی ریشه در خاک نداشته باشد، باکتری‌های خاک تغییر پیدا می‌­کند و روی PH خاک هم تاثیر می‌­گذارد و دیگر آن خاک ممکن است محل مناسبی برای رویش آن گونه نباشد.

اثرات نهایی و غایی تخریب به راحتی قابل ارزیابی نیستند. اطلاعات و آمار در دسترس محققان ایرانی نیز تنها معطوف به مهره‌داران بزرگ­‌جثه است. این اطلاعات هم آنچنان دقیق و همراه با جزئیات لازم نیست.

امید است که در کشور ما نیز مانند کشورهای پیشرفته، دیدگاه محققان خصوصا در سازمان محیط زیست از مهره­‌داران و جانوان بزرگ مقدار زیادی به سطوح سایر موجودات زنده جانوری و گیاهی، حتی بی­‌مهرگان و باکتری‌ها معطوف شود.

پایان پیام

منبع

وبینار علمی جناب آقای علیرضا نادری/ اکلوژیست

سایت علمی و پژوهشی آسمان

نویسنده: لیلا دباغ

کد خبر : 186769 ساعت خبر : 11:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=186769
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات