بافت تاریخی خرم آباد در چه وضعیتی قرار دارد؟

مرمت در بافت تاریخی خرم آباد

بافت تاریخی خرم آباد در چه وضعیتی قرار دارد؟

مدیر کل میراث فرهنگی لرستان گفت:«طبق آیین‌نامه اجرایی بند ج ماده ۱۶۶ قانون برنامه توسعه اقتصادی و فرهنگی، شوراهای شهر موظف هستند درصدی از درآمد شهرداری را متناسب با نیاز بافت‌های تاریخی آن شهر مصرف کنند.»

به گزارش گلونی چندی پیش شماری از اهالی محله تاریخی باباطاهر (یکی از محلات بافت تاریخی خرم‌آباد)، در گفتگو با رسانه‌های محلی، از میراث فرهنگی استان لرستان ابراز گلایه داشتند.

با این بیانات که برخی از خانه‌های این محله مخروبه یا کلنگی شده و اجازه خرید و فروش ندارند و متاسفانه به محلی برای بزه‌کاران اجتماعی تبدیل‌شده‌اند. لذا از استاندار لرستان و مسئولان میراث فرهنگی درخواست همکاری و مساعدت دارند.

در همین راستا گفتگویی با «سید امین قاسمی» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در این زمینه صورت گرفته که در ذیل مشروح آن را می‌خوانید.

علت کُند بودن روند مرمت بافت‌های تاریخی در مرکز استان چیست؟

از سال ۱۳۸۸ محدوده بافت تاریخی خرم‌آباد که درواقع هسته اولیه و اصالت شهر خرم‌آباد است ابلاغ‌شده و ضوابط مشخصی دارد که با توجه به اعتبارات اندک میراث فرهنگی در این زمینه، اقدامات مرمتی محدودی در سطح بافت انجام داده است.

از جمله این اقدامات می‌توان به مرمت، کف‌سازی مرکز محله باباطاهر، مرمت خانه ابوالقاسمی، خانه آخوند ابو، خانه کشفی، خانه خورشیدی، حمام کوچک، خانه ابراهیمی، خانه بهرامی، خانه رحیمی و… اشاره کرد.، لیکن با توجه به محدودیت‌های اعتباری، این اقدامات جوابگوی احیا تمام محدوده بافت تاریخی نیست، بنابراین بافت تاریخی را به یک مشاور ذیصلاح سپرده و مشاور مربوطه با نظر کارشناسان، طبق قوانین حاکم، نسبت به تهیه ضوابط ساخت‌وساز و مرمت در بافت اقدام نموده و در مرحله تصویب طرح توسط وزارت متبوع است.

وضعیت بافت تاریخی خرم آباد

ضوابط ساخت‌وساز جدید در بافت‌های تاریخی چگونه است؟

به‌ منظور ساخت‌وسازهای جدید در بافت، ضوابط مشخصی وجود دارد که با کمترین آسیب و حفظ نماهای مرتبط با بافت‌های تاریخی، مالکین می‌توانند اقدام به بازسازی نمایند، این قانون مشمول ساختمان‌های کاملاً تخریب‌شده بافت است و بناهای واجد ارزش تاریخی نیز قوانین تعریف‌شده دیگری دارند که ضوابط مشخص برای آن تعریف‌شده است.

لازم به ذکر است تخریب‌های انسانی گسترده‌ای هم در سنوات گذشته توسط شهرداری انجام‌گرفته که مشکلات مضافی را در پی داشته است.

نقش سایر دستگاه‌های اجرایی در زمینه حفاظت از بافت‌های تاریخی چیست؟

میراث فرهنگی وظیفه حفاظت از بافت را دارد و تا زمانی که شهرداری و سازمان بازآفرینی شهری نخواهد، میراث فرهنگی جهت احیا بافت عملاً نمی‌تواند کاری انجام دهد زیرا که بافت تاریخی خرم‌آباد نیز مانند سایر بافت‌های تاریخی ایران جزئی از شهر بوده و وظیفه شهرداری‌هاست در کنار میراث فرهنگی خدمات و مرمت شهری را طبق ضوابط حفاظتی بافت‌های تاریخی به انجام رساند.

همان‌طور که طبق آیین‌نامه اجرایی بند ج ماده ۱۶۶ قانون برنامه توسعه اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی شوراهای شهر موظف هستند درصدی از درآمد شهرداری در شهرها را متناسب با نیاز بافت‌های تاریخی آن شهر در اختیار مدیریت ذی‌ربط در شهرداری قرار دهند تا با نظارت میراث فرهنگی در جهت مرمت بناها مجموعه‌ها و بافت‌های تاریخی محل به مصرف برسند.

میراث فرهنگی برای اجرایی نمودن مصوبات دولت در این زمینه چه برنامه‌ای دارد؟

طبق مصوبه تیرماه سال ۹۸ که رئیس‌جمهوری، وزارت راه و شهرسازی را موظف نمود که با همکاری شهرداری‌ها جهت حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی ظرف مدت ۵ سال نسبت به تهیه، تصویب و اجرای طرح‌های ویژه حفاظت و احیای محدوده بافت‌های تاریخی اقدامات لازم را به انجام رسانند.

بنابراین میراث فرهنگی جهت احیا بافت با رعایت ضوابط و حفظ اصالت آن، نیازمند حمایت ارگان‌های ذی‌ربط است تا از طریق مصوبات دولت که به تصویب شورای نگهبان نیز رسیده، منابع در نظر گرفته‌شده را به‌کارگیرند.

پایان پیام

کد خبر : 186803 ساعت خبر : 5:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=186803
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات