شفق قطبی چیست؛ راهنمای سفر برای دیدن این پدیده

شفق قطبی چیست؛ راهنمای سفر برای دیدن این پدیده

نکته: لطفا برای لود شدن ویدئو به پایین این برگه بروید و روی «خروج از نسخه موبایل» بزنید تا بتوانید ویدئوها را ببینید.

به گزارش گلونی محمد جواد ترابی در این وبینار از تجربه‌های سفرش به ایسلند و مورمانسک روسیه می‌گوید.

(وبینار ۲۱ دانش، تجربه و زمین)

شفق قطبی چیست

راهنمای سفر برای دیدن این پدیده

آرشیو وبینارهای گلونی را ببینید

سایر ویدیوها در آپارات گلونی 

 کیفیت عالی هوا، وجود ذخایر آبی غنی، بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و صیادی ضابطه‌مند و منطبق با اصول زیست‌محیطی، تنوع زیستی و چشم‌اندازهای خارق‌العاده و بی‌نظیر؛ ایسلند را به جزیره‌ای رویایی و در عین حال یکی از ده مقصد گردشگری محبوب دوستداران طبیعت در دنیا بدل کرده اما این کشور یک ویژگی دیگر هم دارد؛ امکان مشاهده از نزدیک شفق قطبی که شاید برای بسیاری از ما رویایی دست‌نیافتنی باشد.

محمدجواد ترابی، روزنامه‌نگار علم، راهنمای گردشگری و منجم آماتور می‌گوید: «شفق قطبی در اصل حاصل فعالیت‌های خورشیدی است.

اگر خورشید ذرات باردار خود را تحت فعل و انفعالی پخش کند، به آن چه در منظومه می‌فرستد، بادهای خورشیدی می‌گویند.

این بادها با سرعتی نزدیک به ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلومتر در ساعت (حدود یک‌هزارم سرعت نور خورشید) حرکت می‌کنند و تقریبا دو الی سه روز بعد به زمین می‌رسند.

سفر به مقصد شفق قطبی

اکنون ما در وبینار ۲۱ گلونی این امکان را برای شما به صورت رایگان فراهم کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

این ذرات در میدان مغناطیسی زمین جذب می‌شوند و یونیزاسیون و برانگیختگی که در جو مدار قطبی زمین اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود که رنگ‌آمیزی‌های خارق‌العاده‌ای با توجه به ترکیبات جو در قطبین به چشم بیننده برسد.

شفق قطبی مشابه رنگین‌کمانی در حال چرخش است که رنگ غالب آن سبز است اما قرمز و آبی و بنفش هم در مواردی که شفق شدید رخ می‌دهد، به چشم دیده می‌شود».

این منجم آماتور در توضیح دلیل سفرهایش به ایسلند و مورمانسک روسیه می‌گوید: «در زندگی من انجام یک سری کارها به مانند شکستن سد است.

شکستن این سدها نقش بالایی در تقویت روحیه‌ام دارد و سفر به ایسلند هم قطعا یکی از این موارد بوده است. در سفرم به ایسلند موفق شدم برای بار سوم شفق قطبی را از نزدیک ببینم.

البته شفق قطبی را دو بار پیش‌تر در مورمانسک (Murmansk) روسیه هم دیده بودم اما در سفر ایسلند تجربه‌ام کاملا متفاوت با گذشته بود.

ایسلند و مورمانسک روسیه، هر دو جزو سرسبزترین نقاط در فصل تابستان به شمار می‌آیند چرا که گیاهان در این مناطق، بیش از بیست ساعت در روز فتوسنتز انجام می‌دهند و منظره‌ای که آن‌ها به نمایش می‌گذارند، به تایید بسیاری خارق‌العاده است.

هر دو منطقه هم از آسمانی فوق‌العاده برای رصد شفق قطبی بهره می‌برند. ایسلند اما از نظر تمرکز تنوع مناظر طبیعی بی‌نظیر است در حالی که مورمانسک اغلب از دریاچه‌های یخ‌زده تشکیل شده و ضمنا آلودگی نوری هم در ایسلند بسیار کمتر از مورمانسک است به طوری که شما با طی یک مسافت اندک برای دور شدن از شهر، می‌توانید آسمانی خارق‌العاده را ببینید.

این در حالی است که مورمانسک حدود ۳۰۰ هزار نفر (حدود ۲ونیم برابر ریکاویک، پایتخت ایسلند) جمعیت دارد. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که من در ایسلند و همچنین مورمانسک روسیه آموختم، این است که مردم یاد گرفته‌اند چگونه باید با طبیعت زندگی کنند و این آموخته‌ها از سفر است که زندگی من را معنادار کرده است.»

سفر به ایسلند یا مورمانسک روسیه برای ما ایرانی‌ها اغلب متعارف نیست. از طرف دیگر به گفته محمدجواد ترابی هزینه سفر به کشورهای ایسلند، نروژ، فنلاند و سوئد برای رصد شفق قطبی تقریبا دو تا سه برابر هزینه سفر به حوالی مدار قطبی در روسیه است؛ مخصوصا ایسلند که یک کشور گران قیمت اروپایی محسوب می‌شود.

پایان پیام

نویسنده: فرناز حیدری

کد خبر : 193526 ساعت خبر : 1:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=193526
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات