ملیله کاری زنجان از اصیل‌ترین صنایع دستی زنجان

ملیله کاری زنجان از اصیل‌ترین صنایع دستی زنجان

به گزارش گلونی ملیله کاری زنجان از اصیل‌ترین صنایع دستی زنجان است.

شهر زنجان در شمال غربی ایران به عنوان شهر ملی و زادگاه هنر ملیله کاری ثبت شده است.

قدمت آن به چندین هزار سال پیش باز می‌گردد. این هنر شامل پیچش یا پیچیدن نخ‌های ظریف و قابل انعطاف فلزی و لحیم کاری آن‌ها در نقاط تماس با یکدیگر و در صورت وجود با پایه های فلزی است.

ملیله کاری زنجان

شاید رونق این هنر به دوران سلجوقیان برمی گردد. با این حال، بر اساس بقایای به جا مانده از دوره صفویه، می‌توان این دوران را اوج شکوفایی آن دانست.

این آثار دست ساز به قدری زیبا و ظریف هستند که امروزه موزه‌ها، مجموعه‌های هنری خصوصی و خانه‌های افرادی را که در مناطق مختلف جهان زندگی می‌کنند زینت می‌دهند.

امروزه حدود ۳۰ کارگاه فعال در زنجان وجود دارد. ملیله کاری با بالاترین کیفیت در زنجان تولید می‌شود. به راحتی می‌توان گفت که منشا جغرافیایی این هنر زنجان است.

تاکنون زنجان موفق به دریافت ۱۸ جایزه ملی و سه عنوان بین‌المللی شده است.

این کار نوعی ظریف از فلزات طلا و جواهر است، معمولاً از طلا و نقره، ساخته شده با مهره‌های ریز یا نخ‌های پیچ خورده یا هر دو به صورت ترکیبی، با هم لحیم می‌شوند یا روی سطح یک شی از همان فلز قرار می‌گیرند و در نقوش هنری چیده می‌شوند.

ملیله کاری همیشه یکی از بدیع‌ترین صنایع دستی استان زنجان محسوب می‌شود.

این هنر چنان در زنجان پیشرفت کرده است که طی دو سال گذشته، دو هنرمند به نام‌های عبدالحمید محرر و محسن یزدان شناس به خاطر هنر خود عناوین یونسکو را از آن خود کرده‌اند.

نحوه ملیله کاری

در صنعت ملیله کاری، استاد هنرمند فلز را ذوب می‌کند و آن را در قالب خاصی قرار می‌دهد و سیم‌هایی به قطر ۱ سانتی متر تولید می‌کند. این سیم‌ها به میله‌های نقره‌ای به قطر یک میلی متر تبدیل می‌شوند.

با قرار دادن این سیم‌ها در قالب‌هایی که معمولاً از تخته و موم ساخته می‌شوند و شکل‌های مختلفی به آنها می‌دهند، سیم‌های نقره‌ای توسط گرما به یکدیگر متصل می‌شوند و سپس انواع مختلف ظروف از آن‌ها ساخته می‌شود.

چکش زدن، گرم کردن، غلتاندن و قالب گیری از جمله کارهایی است که توسط یک استاد هنرمند انجام می‌شود.

مهمترین و محبوب‌ترین طرح‌ها در زنجان اشک و برگ است.

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 189601 ساعت خبر : 1:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=189601
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات