نژادنامه پادشاهان ایرانی نژاد پس از ۱۰۷سال منتشر شد

نژادنامه پادشاهان ایرانی نژاد پس از ۱۰۷ سال دوباره منتشر شد

به گزارش گلونی متن‌های مربوط به نژادشناسی و بررسی‌های طایفه‌ای و دودمانِ قومی، در هر گروه و ملتی فراوانی بسیار دارند.

از نسب‌نامه‌های خانوادگی تا شجره‌شناسی‌های تبار‌شناسانه‌ی ملی و حتی دودمان پژوهی در سلاله‌های پادشاهی، همه سعی در حفظِ راستیِ خونی دارند که سازنده‌ی بدنه‌‌ جامعه در طول قرون و اعصار بوده است.

بســيارى كسان به صحت يا جعل، خودشان را به خانواده‌هاى باســابقه منتسب مى‌كردند يا شاهان براى رســاندن خاندان خویش به شاهانِ ســابق، نسب‌نامه مى‌نوشــتند، اما معمولا حفظِ اولاد و اطفالِ زاده‌ی خانواده‌ها، از ثبت آن در پشــت قرآن کریم، فراتر نمى‌رفت و اگر اولادى نام بردار مى‌شده، بعد به صرافت آن مى‌افتاد كه براى خودش نسب‌نامه بنويسد.

نژادنامه پادشاهان ایرانی نژاد

نژادنامه پادشاهان ایرانی نژاد، یکی از آثار مهم امیرالشعرا، رضا قلی خان هدایت است که اکنون پس از یکصد و هفتاد سال از نگارش، ویراسته و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

این کتاب به توصیف دقیق تاریخی و نسب‌شناسی گروهی از سلاطین دودمان‌های ایرانی پس از سقوط ساسانیان می‌پردازد.

محتوای این رساله شامل مقدمه‌ای جامع در ذکر پنج طبقه از پادشاهانِ ایرانی و بیان ‌نامه‌‌ شاهان باستانی است.

هدایت سپس سلسله‌های صفاری، سامانی، باوندیان، بویهیان، آل کاکویه، زیاریان، پادوسپانیان طبرستان، ملوک بهمنی و برخی دیگر را با استناد به نگاشته‌های پیشینیان و پژوهش‌های خودش، به سلسله‌های باستانی متصل نموده است.

سبک نگارش هدایت در این کتاب، بدیع و روایی گونه بوده و بیشتر شبیه به یک داستان بلند است.

او کوشیده روایت‌ها و خرده روایت‌ها را کنار هم به شکلی استادگونه گردآورد و یک داستان با تمام اجزای آن در قالب داستانی تاریخی نگارش کند. همین مطلب، این کتاب را بر خلاف مکتوبات تاریخی مرسوم، خواندنی‌تر نموده است.

این کتاب به تازگی پس از تصحیح، تحشیه و تنقیح به ویراستاری محمدرضا بهزادی و فاطمه دانش شکیب در تیراژ سیصد نسخه توسط انتشارات پرنده منتشر شده است.

پایان پیام

کد خبر : 194302 ساعت خبر : 3:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=194302
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات