موزه صنایع دستی اراک یا قلعه وکیل را بیشتر بشناسید

موزه صنایع دستی اراک یا قلعه وکیل را بیشتر بشناسید

به گزارش گلونی موزه صنایع دستی اراک یا قلعه وکیل که در عمارت حسن‌پور واقع شده است، در سال ۱۳۸۳ افتتاح شد. این موزه گنجینه‌هایی از صنایع دستی شهر اراک را در خود جای داده است.

با ما همراه باشید تا شما را با این موزه بیشتر آشنا کنیم.

قلعه وکیل

قلعه حاج وکیل (کلاه فرنگی) یکی از بناهایی بود که به عنوان محل کارخانه قالی‌بافی یک شرکت زیگلر آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در آن زمان فرش‌هایی که مشهور به ساروق معروف بودند، در اراک بافته و به کشورهای دیگر صادر می‌شدند. در حال حاضر از این ساختار تنها محل‌های مسکونی باقی‌ مانده است.

آثار درون موزه

این موزه دارای پنج تالار مختلف است که شامل تالار خوشنویسی و نسخه‌های خطی شامل آثار خوشنویسی و دست نوشته‌هایی از هنرمندان اراک، تالار سفال، ظروف شیشه‌ای و سرامیک، گلیم و فرش دستبافت است.

یک تالار فلزکاری با کارهای برجسته فلزی و یک تالار چوب و منسوجات با خلاقیت‌های منبت‌کاری و همچنین لباس‌های سنتی استان مرکزی است.

در این موزه پنج اثر دیدنی شامل کمانچه، گیوه، قیچک، سه‌تار و تذهیب دارای ثبت مهر اصالت جهانی هستند که در معرض نمایش بازدید‌کنندگان قرار گرفته است.

معماری موزه

قلعه حاج وکیل سازه‌ای قاجاری است که ۹۰۰ متر مربع مساحت دارد. این سازه دارای حیاط، تراس با ستون‌های آجری و آلاچیق است. از زیر زمین به عنوان انبار استفاده می‌شد.

این ساختمان دارای نمای کاشی و فضای داخلی ساده است. قلعه حاج وکیل یکی از بناهایی بود که به عنوان محل کارخانه قالی‌بافی یک شرکت زیگلر آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اگر به اراک سفر کردید حتما از این موزه زیبا دیدن نمایید.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: اراک، بلوار دانشجو، ابتدای خیابان هاشمی‌نژاد

با گوگل مپ به موزه صنایع دستی اراک بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 205715 ساعت خبر : 12:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=205715
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات