موزه هگمتانه همدان واقع در تپه تاریخی هگمتانه

موزه هگمتانه همدان واقع در تپه تاریخی هگمتانه

به گزارش گلونی موزه هگمتانه همدان واقع در محوطه تپه تاریخی هگمتانه است. این موزه ارزشمند در سال ۱۳۷۳ برای معرفی برخی اشیا باستانی چشمگیر که برخی از آنها مربوط به دوران پیش از تاریخ است، راه اندازی شد.

موزه هگمتانه همدان

گنجینه تاریخی در همدان اکتشافات باستان شناسان فدا شده را ارائه می‌دهد، که در درجه اول اشیا سنگی یا ظروف سفالی هستند.

در دو قسمت متمایز تاریخی و اسلامی این موزه اشیای بسیار ارزشمندی را از هزاره اول قبل از میلاد تا دوران اسلامی به نمایش می‌گذارد.

اشیا درون موزه

در راهرو و سالن دست راست این موزه، اشیا اکتشاف شده از هگمتانه نگهداری می‌شود. از جمله بقایای ستون‌ها در کاخ‌های هخامنشی، ستون صلیبی منقوش به زمان اردشیر دوم، ٢ تمبر سنگی و شیشه‌ای مربوط به دوران پیش از اسلام، استخوان‌ها و اسکلت‌ها و همچنین اشیا فلزی و لوح‌های حک شده در این موزه نگهداری می‌شوند.

برخی از اشیا منطقه هگمتانه نیز در موزه ملی نگهداری می‌شود و برخی دیگر که پیش از انقلاب اسلامی به طور غیرقانونی حفاری شده‌اند  در خارج از کشور به نمایش گذاشته می‌شوند.

موزه هگمتانه همدان
موزه هگمتانه همدان

بخش‌های مختلف موزه

در تالار مرکزی، مجموعه‌ای از اشیا سنگی و همچنین ظروف سفالی به دست آمده در میدان شیر سنگی، ظروف بزرگ تزئین شده با تزئینات چشمگیر و سنگ قبرها به نمایش گذاشته شده است.

علاوه بر این، سکه‌هایی از ضرابخانه ساسانی در معرض دید قرار گرفته اند.

هدف اصلی برای توسعه این موزه حفظ و نجات اشیا گنجینه قدیمی از حفاری‌های مختلف در تپه هگمتانه و نشان دادن تاریخ غنی ایران است.

جالب اینجاست که گاهاً کارگاه‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارهایی برگزار می‌شود تا بازدیدکنندگان با تاریخ اشیا نشان داده شده آشنا شوند.

مورخان، محققان و علاقه‌مندان به هنر و همچنین مردم عادی بازدید از این موزه را جالب می‌دانند.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: همدان، شرق تپه هگمتانه

با گوگل مپ به موزه هگمتانه همدان بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی 

کد خبر : 202412 ساعت خبر : 4:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=202412
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات