استفاده از آمبولانس برای قاچاق چوب

استفاده از آمبولانس برای قاچاق چوب

روزانه و به صورت مداوم خبر کشف محموله‌های چوب قاچاق از نقاط مختلف کشور به گوش می‌رسد.

اتفاقی که در شمال کشور بیشتر رخ می‌دهد و باعث از بین رفتن منابع طبیعی کشور می‌شود.

به گزارش گلونی مسعود منصور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، با بیان اینکه قاچاقچیان از شیوه متداول به سمت حمل چوب آلات قاچاق با خودروی سواری و حتی آمبولانس رفته اند، گفت: برخی از سودجویان از چوب آلات مجاز برای پوشاندن چوب آلات جنگلی قاچاق استفاده می‌کنند.

وی قاچاق چوب را پدیده‌ای شوم دانست که به جنگل‌ها آسیب می‌زند و تصریح کرد: «در مقابل قاچاق باید نظارت و پایش خودمان را افزایش دهیم که در این راستا اقدام به مانیتورینگ جنگل‌ها کردیم و بخشی از جنگل‌های هیرکانی گیلان با هفت دوربین پایش می‌شود.»

همچنین پاسگاه‌های یگان حفاظت را تقویت کردیم و برای حوزه‌های آبخیز ناظر حفاظتی و مدیر حوزه تعیین شده است.

منصور، نیاز صنایع چوب را یکی از عوامل قاچاق چوب آلات جنگلی دانست و متذکر شد: «اگر این نیاز چوبی را با زراعت چوب تامین کنیم، به تدریج انگیزه قاچاق کم می‌شود.

همچنین اقدام به استقرار نیرو‌های حفاظتی در صنایع چوب جهت کنترل محمولات کردیم.»

همچنین سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان سازمان جنگل‌ها، مراتع آبخیزداری، اعلام کردند: «در ۵ ماه اول سال ۹۹ در سطح کشور ۱۹۰۰ فقره پرونده در رابطه با قاچاق چوب تشکیل دادیم.

۲۱۰۰ متر مکعب چوب کشف کردیم و همچنین دستگیری ۱۹۵۰ نفر قاچاقچی چوب داشتیم که بیشتر آنها برای استان‌های شمالی کشور بودند.

همچنین هفت و نیم تن زغال غیرقانونی کشف کردیم و تعداد زیادی انهدام کوره زغال داشته‌ایم.»

تلاش برای قاچاق چوب

این اخبار و آمار در سال گذشته براساس اطلاعاتی که سازمان جنگل‌ها در اختیار روزنامه همشهری قرار داده بود به شرح زیر است:

از مجموع ۳۹۰۰ فقره پرونده تشکیل شده در قاچاق چوب در سال ۹۸، ۶۵ درصد متعلق به جنگل‌های شمال، ۲۵ درصد متعلق به جنگل‌های زاگرسی و ۱۰ درصد دیگر نیز متعلق به دیگر مناطق جنگلی بوده است.

همچنین بیشترین موارد کشف شده و پرونده‌های تشکیل شده متعلق به جنگل‌های زاگرسی است اما بیشترین حجم چوب‌های قاچاق شده به جنگل‌های هیرکانی تعلق دارد.

آماردر میان ۳ استان شمالی کشور که بیشترین میزان و حجم کشفیات را به‌خود اختصاص داده‌اند، استان مازندران با ۳۰ درصد، بیشترین سهم قاچاق درختان جنگلی را به‌خود اختصاص داده است.

استان گیلان نیز با اختصاص ۲۵ درصد از سهم قاچاق و پرونده‌های کشف شده در این خصوص، رشد قابل‌ توجهی نسبت به سال قبل داشته است.

در میان استان‌های زاگرس که در مجموع ۲۵ درصد پرونده‌های کشف شده در ۹ ماهه سال‌ ۹۹ را از آن خود کرده‌اند، استان فارس با ۷ درصد، ‌چهارمحال و بختیاری با ۴ درصد، خوزستان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد هر کدام با ۳ درصد به‌ترتیب ۳ رتبه اول سهم قاچاق درختان جنگلی را به ‌خود اختصاص داده‌اند.

آماری که بعد از گذشت یک سال همچنان قابل بحث است.

پایان پیام

کد خبر : 208573 ساعت خبر : 11:53 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=208573
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات