دانلود آلبوم گذرگاه نسیم اثری از جلیل شهناز و حسن کسایی

دانلود آلبوم گذرگاه نسیم اثری از جلیل شهناز و حسن کسایی

این مجموعه اجرایی در سال ۱۳۵۶ بر مزار حضرت حافظ و در فضای باز است.

دانلود آلبوم گذرگاه نسیم

این اثر را دانلود کنید

به گزارش گلونی ترکیب‌های چند نفره در هنر موسیقی ایرانی زیاد به چشم می‌خورند. یکی از ترکیب‌های طلایی که سال‌ها همکاری، دوستی و سلوک هنری داشته‌اند؛ حسن کسائی و جلیل شهناز هستند.

آلبوم گذرگاه نسیم یکی از اجراهای درخشان این دو عزیز را به همراه تنبک جهانگیر بهشتی در خود جای داده است.

با دانلود قانونی این اثر از شنین موسیقی ارزشمند سنتی لذت ببرید.

جلیل شهناز و حسن کسایی

جلیل شهناز سال ۱۳۰۰ در اصفهان به دنیا آمد. در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه به مقام استادی رسید.

جلیل شهناز از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را نزد «عبدالحسین شهنازی» و برادر بزرگ خود «حسین شهناز» که به خوبی ساز می‌نواخت آغاز کرد.

وی در جوانی با «حسن کسایی» (نوازنده سرشناس نی) آشنا شد. «جلیل شهناز» با سفر به تهران و اقامت در این شهر کارمند افتخاری شهرداری شد. امکانات ضبط و استودیوهای تازه به خدمت گرفته رادیو تلویزیون این فرصت را به او داد تا بتوانند با پنجه و مضراب سحرآمیز خویش دل هر شنونده و بیننده‌ای را تسخیر کند.

وی در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد. «جلیل شهناز» در ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ در سن ۹۲ سالگی چشم از جهان فرو بست.

حسن کسایی نیز در ۳ مهر ۱۳۰۷ به دنیا آمد. وی مدتی آواز و گوشه‌های موسیقی ایران را نزد «استاد تاج اصفهانی» و «ادیب خوانساری» آموخت و «نِی» را از «مهدی نوایی» فرا گرفت.

وی هر زمان که به تهران می‌رفت از محضر «استاد ابوالحسن صبا» استفاده می‌نمود. همنوازی با سازهای پرده‌داری مثل تار و سه‌تار او را بیش از پیش با گام‌های مختلف موسیقی ایرانی آشنا کرد، به صورتی که برای اولین بار دستگاه‌های چهارگاه، اصفهان، نوا و راست پنجگاه را با کوک دقیق و به صورت کامل اجرا کرد.

سه‌تار نوازی کسایی تلفیقی زیبا از ترکیب نوازندگی تار «جلیل شهناز» و سه‌تار «ابوالحسن صبا» است.

از کارهای «حسن کسایی» می‌توان به آلبوم «دختر گلفروش» و «گفت‌و‌گوی نی و تار» اشاره کرد. ایشان سرانجام سال ۱۳۹۱در اصفهان چشم از جهان فرو بست.

پایان پیام

کد خبر : 212310 ساعت خبر : 5:24 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=212310
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات