موزه باستان شناسی بجنورد در عمارت مفخم

موزه باستان شناسی بجنورد در عمارت مفخم

به گزارش گلونی موزه باستان شناسی بجنورد در عمارت مفخم متعلق به سردار مفخم، یکی از مقامات اواخر دوره قاجار بود. همانطور که از نام آن مشخص است، این ساختمان به آینه‌کاری و طراحی کاشی خود می‌بالد. عمارت مفخم بزرگترین و شاخص‌ترین بنای معماری دوره قاجار در خراسان شمالی است که در شمال شرقی شهر بجنورد واقع شده است. با ما همراه باشید تا شما را با این موزه بیشتر آشنا کنیم.

موزه باستان شناسی

این عمارت به خواست یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم، در سال‌های ۱۳۰۰ هجری قمری در زمان ناصرالدین شاه ساخته شد و محل زندگی سردار مفخم و خانواده‌اش و محل میزبانی میهمانان سیاسی بود.

این ساختمان توسط وراث سردار مفخم در اختیار اداره بهداشت عمومی قرار گرفت تا به عنوان بیمارستان مورد استفاده قرار گیرد.

در سال ۱۳۷۰، عمارت به سازمان میراث فرهنگی وقت بجنورد واگذار شد. پس از اندکی تعمیرات و اصلاحات، به موزه مردم‌شناسی و باستان‌شناسی شهرستان بجنورد تبدیل شد. و امروزه گردشگران بسیاری را در سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

عمارت مفخم با شماره ثبت ۹۵۲ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید. معماری دیدنی این موزه با کاشی‌کاری رنگارنگ خود می‌تواند شما را در دنیای تاریخ جذب کند.

بازدید از موزه

شهر بجنورد در شمال شرقی ایران، شمال رشته کوه البرز واقع شده است. در ارتفاع ۱۰۷۰ متری از سطح دریا واقع شده و با شهر تهران ۸۲۱ کیلومتر فاصله دارد.

اگر می‌خواهید به این شهر زیبا و باستانی بروید و از این موزه زیبا دیدن نمایید هم اکنون می‌توانید با استفاده از راهنمای مسیر‌یابی در همین صفحه به این مکان رفته و از زیبایی‌های این موزه دیدنی دیدن نمایید.‌

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: خراسان شمالی، بجنورد، خیابان شریعتی شمالی، نرسیده به بلوار شهدا

با گوگل مپ به موزه باستان شناسی بجنورد بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 209728 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=209728
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات