روز ملی یزد شهری با تاریخچه غنی و پربار

روز ملی یزد شهری با تاریخچه غنی و پربار

در تقویم رسمی ۱۰ فرودین روز ملی یزد نام‌گذاری شده است.

۱۰ فروردین روز قیام تاریخی مردم یزد و مصادف با چهلم شهدای تبریز انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است.

به گزارش گلونی شهر یزد یکی از شهرهای تاریخی مهم ایران و دومین شهر تاریخی جهان است.

شهر قنات‌ها، نخل‌های قدیمی، بادگیرها، مساجد، شیرینی‌ها، خانه‌های گِلی و آب‌انبارها؛ با مردمانی که در شرایط مختلف و متفاوت تاریخی و جغرافیایی راهی برای ادامه حیات می‌سازند.

اقلیم هر شهر و منطقه‌ای بر نحوه زندگی مردم آن شهر اثرگذار است. طوری که می‌تواند آبادانی به همراه داشته باشد یا مردم آن اقلیم را به سختی بیندازد.

در تاریخ اثبات شده است که این موضوع در مورد شهر یزد کمی متفاوت است.

شاید به نظر بیاید شهر یزد با اقلیم گرم و خشک خود، جای مناسبی برای زندگی نباشد، اما مردم این شهر با ساخت خانه‌هایی که معماری منحصر به فردی دارد، توانستند راهی بسازند تا این شهر قابل سکونت شود.

خانه‌هایی که با کمترین امکانات اما بیشترین فکر و طرح ساخته شدند و با وجود بادگیر و طاق‌های بلند خشتی که باعث می‌شود هوای درون خانه با بیرون متفاوت باشد، همچنان حیرت‌انگیزند.

روز ملی یزد

زنده بودن آتشکده‌ها و مساجد قدیمی این شهر که ساخت آن‌ها به قرن‌های قبل بازمی‌گردد، نشان از حیات ابدی در این شهر دارد و البته آب‌ قنات‌هایی که آبادانی را جاری می‌سازد.

شهر یزد تاریخچه‌ای دیرینه دارد و یکی از شهرهایی است که مارکوپولو در سفر خود در سال ۱۲۷۱ میلادی از آن گذر کرده است.

او به‌ علت وجود خانه‌هایی با معماری خاص و وجود افراد با ادیان مختلف، مردم شهر یزد را مردمانی باهوش و محترم معرفی کرده است.

همان افرادی که هنوز خانه‌های دوران ایلخانی در شهرشان یافت می‌شود و برای آثار تاریخی شهرشان ارزش قائل‌اند.

شهری که یکی از القابش «قنات و قنوت و قناعت» است.

گفتنی است شهر یزد یکی از شهرهای ارزشمند ایران است که با وجود کم‌آبی‌های اخیر و خشک شدن قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی همچنان خود را سرپا نگه‌داشته و با شیرینی خود میزبان گردشگران است.

۱۰ فروردین یادآور این است که حیات شهر یزد از دوران کهن تا به امروز همواره تداوم داشته و به تنهایی می‌تواند مقصد افراد مختلف برای دوست‌داران میراث فرهنگی و تاریخ این کشور باشد.

پایان پیام

نویسنده: سارا ملاعباسی

کد خبر : 216075 ساعت خبر : 8:15 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=216075
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات