مشکلات راهنمای گردشگری و قانون کار

مشکلات راهنمای گردشگری و قانون کار

به گزارش گلونی شغل راهنمای گردشگری مثل همه مشاغل دیگر سختی‌هایی دارد.

سختی‌هایی که معمولا به چشم افرادی که خارج از این حوزه کاری هستند نمی‌آید.

حتی بسیاری از افراد چون فکر می‌کند این شغل راحت و پر از تفریح و سفر و خوشگذرانی است، وارد این حوزه فعالیت می‌شود و با روبه‌رو شدن با سختی‌های این کار جا می‌زنند.

اساس شغل راهنمای گردشگری سفر است و دیدن و اکتشاف است! این شغل مانند مشاغل دیگر لذت و خوشی و رفاقت و دوستی و شادی هم دارد، ولی در مقابل مسئولیت بسیاری هم برای فرد به وجود می‌آورد.

مشکلات راهنمای گردشگری و قانون کار

یکی از سختی‌های شغل راهنمایی گردشگری این است که باید اوقات خوشی را در وضعیتی ناپایدار و نابسامان برای گردشگران رقم بزنید.

این در حالی است که در بهترین حالت، راهنما فقط چند روز با مسافران خواهد بود و عملا فرصتی برای ارتباط‌گیری صحیح و شناخت نسبی از رفتار، سلیقه و خلق و خوی مسافران نخواهد داشت!

هر سفر برای راهنما آغاز یک ماجراجویی است چرا که در هر سفر امکان بروز بسیاری حوادث وجود دارد که اصلا پیش‌بینی آنها را نکرده‌اید.

راهنما عملا کنترلی بر روی بسیاری از مشکلات در سفر ندارد و با این حال مسافرانی که از تعریف و مسئولیت شغلی او سررشته ندارند، او را مقصر می‌شناسند و مدام به او اعتراض می‌کنند.

برای یک راهنمای تور برخورد و نگاه اول و ارتباط تصویری ابتدایی در شکل‌گیری اعتماد میهمان اهمیت ویژه‌ای دارد، ولی چگونه می‌توان کاری کرد که میهمان، راهنما را نماینده خود در سفر بداند؟

پیشامدهای مختلفی و چالش‌های متفاوتی در طول سفر پیش می‌آید که مسافر از بیشتر آنها بی‌اطلاع است.

از چالش در محیط اقامتگاه تا عدم امکان سرویس دهی در رستوران، یا ایجاد مشکلی در اتاق‌ها. راهنما یک تنه باید این مشکلات را حل و فصل کند و همزمان گله مسافران را بابت گرانی تور یا ارائه نشدن سرویس هتل که عملا ربطی به حوزه کاری‌اش ندارد، تحمل کند.

متاسفانه هنوز تعریف شغلی درست و مناسبی برای راهنما با شرح وظایف و حقوق مشخص در قانون کار نداریم.

این درصورتی است که راهنما در یک سفر یک تنه باید بروز حادثه، بیماری، گم شدن مسافر، نارضایتی مسافر، تغییر قیمت آنی تور و… را، مدیریت کند.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 223842 ساعت خبر : 8:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=223842
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات