ساعت شمس العماره و حکایت های عجیب درباره آن

ساعت شمس العماره و حکایت های عجیب درباره آن

به گزارش گلونی ساعت کاخ شمس‌العماره، واقع در مجموعه جهانی کاخ گلستان، قدیمی‌ترین ساعت تهران است.

این ساعت را ملکه ویکتوریا در سال ۱۲۵۲ به ناصرالدین شاه هدیه‌ داد اما تهرانی‌ها اعتقادات عجیبی درباره این ساعت داشتند.

مردم معتقد بودند هروقت یک جفت جغد که در محفظه این ساعت لانه داشتند ظاهر شوند، سلطنت تغییر می‌کند.

گفته می‌شود قبل ا پایا حکومت ناصرالدین شاه، محمدعلی شاه و رضاشاه مردم این جغدها را دیدند.

روزگاری ساعت شمس‌العماره نبض تپنده‌ی تهران بود و اگر از کار می‌افتاد دیگر مردم نمی‌فهمیدند چقدر از روز گذشته و چقدر به شب مانده. کمی بعد از بلندی صدای حرکت عقربه‌ها و زنگ ساعت، باعث آزارو بیدار کردن کاخ‌نشینان و مردم خیابان‌های دورتر شد.

ناصرالدین شاه دستور داد تا صدایش را کمتر کنند ولی کم شدن صدا همان و قطع همیشگی صدای ساعت همان.

تنها یک اشتباه کوچک باعث شد تا این ساعت ۹۰ سال بی حرکت بماند و نشان دهد آخرین زمانی که نشان داده ۶ و ده دقیقه در سال ۱۳۰۴ بوده است.

سال‌ها این ساعت بی‌حرکت ماند، چیزی حدود هشتاد سال، تا اینکه متولیان کاخ گلستان به فکر تعمیر ساعت افتادند و سرانجام در سال ۱۳۸۹ محمد ساعتچی همدانی ۸۰ ساله که وارث حرفه پدرش یعنی ساعت‌سازی است برای این کار انتخاب شد و قول راه‌اندازی دوباره‌ آن را داد.

او مشهورترین ساعت‌ساز ایران است که ساعت تاریخی مسجد سپه‌سالار را هم بعد از ۵۰ سال تعمیر و مرمت کرده بود.

محمد ساعتچی ۱۴ ماه در زیرزمین عمارت شمس العماره روی ساعت کار کرد و بعضی اجزای آن را دوباره ساخت تا اینکه ۲۳ آبان سال ۱۳۹۱ دوباره ساعت به کار افتاد و صدایش بعد از ۹۰ سال بلند شد.

دیگر کسی به صدای بلندش اعتراض نداشت.

ولی ساعت فقط ده ماه کار کرد و دوباره از کار افتاد.

چرا که ساعت باید هر هفته کوک می‌شد و دوبار در ماه روغن‌کاری‌اش می‌کردند و متولیان کاخ قادر یا حاضر به پرداخت هزینه‌ها نبودند.

اما ساعت شمس‌العماره که راوی قصه‌های خوش و ناخوش تهران دیروز بود باز هم ساکت نماند و برای بار دوم پس از سال‌ها، تعمیر شد و از روز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ صدای این ساعت دوباره به گوش رسید.

این بار مسئولان مجموعه جهانی کاخ گلستان و شهرداری منطقه ۱۲ تهران تصمیم به تعمیر مجدد این ساعت گرفتند و با دعوت از محمد ساعتچی همدانی که متخصص‌ترین فرد در تعمیر این ساعت تاریخی است، آن را دوباره تعمیر کردند و به راه انداختند.

قرار است کارشناسانی برای نگهداری و کوک کردن و روغن‌کاری این میراث نمادین آموزش داده شوند تا دیگر شاهد خاموشی ساعت شمس‌العماره نباشیم.

مجموعه جهانی کاخ گلستان امیدوارند که این ساعت همچنان کار کند و خاموشی دوباره ‌اش او را از ذهن و خاطره مردم امروز این منطقه پاک نکند.

پایان پیام

کد خبر : 227460 ساعت خبر : 9:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=227460
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات