لغو قانون برده داری و پایان استعمار در آمریکا

لغو قانون برده داری و پایان استعمار در آمریکا

به گزارش گلونی روز نوزدهم ژوئن روز ملی الغای قانون برده‌داری در ایالات متحده آمریکا نام گرفته است.

برده‌داری سیستم رایجی در تاریخ تمدن بشری است که مطابق رسوم آن یک انسان موضوع مالکیت انسانی دیگر قرار می‌گیرد.

این رسم در آمریکا نیز بین سده‌های ۱۷ تا ۱۹ رایج بود.

با آغاز مورد استعمار قرار گرفتن قاره آمریکا به دست اروپاییان بردگان آفریقایی برای کار در کشتزارها و معادن به آن قاره منتقل می‌شدند.

با رفتن استعمارگران از خاک آمریکا و استقلال این کشور اما همچنان برده‌داری به قوت خویش باقی ماند و اجرا می‌شد.

بردگان در آمریکا به عنوان خدمتکار، کارگر معادن و کشتزارها به استثمار گرفته می‌شدند. آن‌ها به صورت گروهی کار می‌کردند و رفتار ناعادلانه همراه با توهین، تحقیر و شکنجه‌ای را شاهد بودند و اربابان آن‌ها از هیچ شکنجه‌ای حتی بریدن دست فروگذار نمی‌کردند.

بعد از مدتی از آنجایی که اقتصاد ایالات شمالی آمریکایی نیازی به برده نداشت آن‌ها دست از برده‌داری کشیده، به مخالفت پرداختند و آن را ره‌آورد بریتانیا خواندند.

ایالات جنوبی اما موضع دیگری داشتند با توسعه صنعت پنبه از ۱۸۰۰ برده‌داری در این ایلات رشد یافت و آن‌ها سعی در حفظ و اشاعه این امر داشتند به طوری که به این ایالات، ایالاتِ برده می‌گفتند، چرا که اقتصادشان بر برده‌داری متکی بود.

چنین وضعی سال‌ها بر ایالات متحده آمریکا حاکم بود و با شروع جنگ‌های داخلی اختلافات میان شمال و جنوب هر روز گسترده‌تر می‌شد.

تا این که در ۳۱ دسامبر سال ۱۸۶۱ آبراهام لینکن، شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه اعلامیه آزادی بردگان را در اوج جنگ‌های داخلی صادر کرد و قانون آن را در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا گنجاند.

نوزدهم ژوئن به عنوان روز لغو قانون برده داری و گرامی‌داشت پایان برده‌داری نوزدهمین تعطیلی رسمی فدرال در ایالات متحده آمریکا است که در کنار تعطیلاتی چون روز استقلال، کریسمس، روز اول سال نو و… قرار گرفته است و سالانه مورد توجه عده‌ زیادی اعم از سفیدپوستان و سیاه‌پوستان قرار می‌گیرد.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 231578 ساعت خبر : 6:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=231578
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات