یزدگرد سوم و سرنوشت او بعد از شکست ساسانیان

یزدگرد سوم و سرنوشت او بعد از شکست ساسانیان

به گزارش گلونی مرگ خسرو پرویز آغاز آشفتگی‌های واضح عصر ساسانی بود.

جنگ‌های طولانی و متعدد با امپراتوری روم توان ایران را به خصوص از لحاظ مالی کاسته بود و کشتار خاندان شاهی توسط شیرویه در وضعیت نا به سامانی که هر دم از هر سو دشمنی بر می‌خاست نیز توانست بر تعداد بحران‌های امپراتوری ایران اضافه کند.

در این میان طاعون، قحطی و سایر بلایای طبیعی امان مردم را برید و پایه‌های حکومت را بیش از پیش متزلزل کرد.

در چنین وضعیتی پس از سال‌ها کشمکش بزرگان که یزدگرد را به اصطخر فراری داده بودند به آتشکده اردشیر برده، تاج شاهی بر سرش گذاشتند و او را به مدائن/ تیسفون منتقل کردند.

تاج‌گذاری یزدگرد سوم در آتشکده اردشیر می‌تواند نشانه امید بزرگان اصطخر برای بنیان‌گذاری دوباره شاهنشاهی ساسانی باشد.

با این حال یزدگرد شاهی ناپخته و کم‌سال بود که به آسانی همراه با سیل حوادث جاری می‌شد.

عده‌ای چون نگارنده کتاب زبده‌التواریخ او را هنگام تاج‌گذاری ۱۱ ساله و برخی ۱۶ ساله گفته‌اند در هر حال آنچه مسلم است جوان بودن آخرین شاه ساسانی است و این مسئله که در دوره او همه ضراب‌خانه‌ها به طور هم‌زمان به ضرب سکه نمی‌پرداختند نیز نشان از این دارد که سیطره او بر سرتاسر ایرانشهر گسترده نبوده است.

یزدگرد سوم را پادشاهی سرگردان خوانده‌اند که پس از شکست از عرب‌ها در نبرد نهاوند معروف به فتح‌الفتوح تاب مقاومت دربرابر آنان را نیاورد و تا آخر عمر در سرزمین‌های عراق، فارس، کرمان، خراسان و ماوراالنهر آواره بوده است.

با این که در جریان گریز‌های خود از شهری به شهر دیگر سعی داشت تا ایرانیان را به ایستادگی و مقاومت مجاب کند اما به موفقیت نرسید چرا که سال‌های سال جنگ، مالیات‌های سنگین و خفقان مردم ایران را بی‌تفاوت ساخته بود.

یزدگرد حتی مرگی در خور شاهنشاه امپراتوری ساسانی نیز نداشت چراکه عاقبت به دست آسیابانی در مرغاب به قتل رسید و لکه ننگ شکست در برابر سپاه عرب در طول تاریخ بر پیشانی او باقی ماند.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 231067 ساعت خبر : 7:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=231067
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات