با قالیبافی کوهدشت لرستان آشنا شوید

با قالیبافی منطقه کوهدشت لرستان آشنا شوید

به گزارش گلونی بر اساس پژوهش رضوان هخامنش بارزترین طرح‌های قالی در منطقه کوهدشت گل و خار و چنار بوده و طرح‌های دیگر مناطق قالیبافی مانند عشوند کله گلی، تویسرکان و نجفوند نیز کم و بیش بافته می‌شود.

مراکز مهم قالیبافی در کوهدشت درب گنبد، هومیان، کشماهور و زیر تنگ سیاب هستند.

گونه سرطرهان توسط عشایر و روستانشینان این منطقه بافته می‌شود.

در منطقه کوهدشت قالی‌هایی که بافته می‌شود با نام کلی گَوه (گبه) شناخته می‌شوند.

گونه سرطرهان هم توسط عشایر و روستانشینان این منطقه بافته می‌شده که نقشه آن معجونی از نقشه‌های لری و کردی است، مصرف محلی داشته و جایگاه خود را برای ورود به بازارهای اقتصادی مثل سایر گونه‌های فرش لری نیافته است.

قالیبافی منطقه کوهدشت لرستان

انواع قالیبافی کوهدشت
با قالیبافی منطقه کوهدشت لرستان آشنا شوید

گفتنی است قالی‎‌های دست بافت لری نه تنها در مرکز استان بلکه در بازارهای مناطق هم‌جوار همچون همدان، اراک، اصفهان و کرمانشاه نیز عرضه می‎‌شوند.

طرح‎‌های لری از تنوع زیادی برخوردارند که بافنده‌‎ها آنها را با کمک ذهن خلاق خود می‌‎آفریدند و با رنگ‎‌های متنوع و مناسبی که انتخاب می‎‌کردند، دنیایی از زیبایی را می‎‌آفرینند.

سنت‌های موجود در بین لرها، یادآور تاریخ بافته‌های ایشان است، مثلاً آنان ابزار کوچک چوبی (سک) را برای بافت فرش به کار می‌برند که در واقع مادر ابزاری فلزی در عهد مفرغ و متعلق به دوره‌ای است که همه ابزارها چوبی بود، یعنی پیش از کشف فلز.

اینها شواهد کهنگی بافته‌های لری است و می‌تواند به شناختن سنت‌های کهن و مستقل ایشان در زمینه فنون، مواد اولیه، ابزارها و حتی طرح‌ها کمک کند.

از سوی دیگر بایستی در نظر داشت هنگامی که از بافته‌های لری سخن به میان می‌آید منظور تنها جغرافیای امروزی لرستان نیست. چرا که بسیاری از تیره‌های گوناگون این قوم در مناطق مختلف از جمله چهارمحال و بختیاری، بخشی از استان فارس، بخشی از ایلام، بخشی از همدان و خوزستان و همچنین استان کهکیلویه و بویراحمد را در بر می‌گیرد.

پایان پیام

کد خبر : 229039 ساعت خبر : 1:07 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=229039
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات