محتوای درست برای کودک با احمد اکبرپور نویسنده کودک و نوجوان

شناخت و سلیقه کودک را گسترش دهیم

احمد اکبرپور نویسنده کودک و نوجوان

به گزارش گلونی این روزها خط قرمز رده‌بندی سنی برای تولید محتوا یا ارايه‌ محتوا برای کودکان برداشته شده است.

دانش و فهم کودک نسبت به دنیای پیرامون است که خط قرمزها را برای او تعیین می‌کند.

اما چطور می‌توان این خط قرمزها را برای کودکان تعیین کرد؟ چطور می‌توان به او آموزش داد که کدام محتوا مناسب اوست و اصلا چطور باید محتوای مناسب را در اختیار او  قرار داد؟

احمد اکبرپور از تهیه‌کنندگان تلویزیونی صدا و سیمای استان فارس است.

وی مستندهای متعددی را تهیه کرده‌ است و به خوبی می‌تواند تحلیلی از تولید محتوای تصویری داشته باشد اما آنچه باعث می‌شود سوالات‌مان را با او مطرح کنیم آثار متعدد او در حوزه کودک و نوجوان است.

آثاری که در هر برهه زمانی منتشر شده‌اند مناسب مخاطبان بوده‌اند و مخاطبانی با سلایق مختلف را به خود جلب کرده‌اند.

جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، جایزه شورای کتاب کودک، برگزیده یونیسف برای تالیف کتاب شب بخیر فرمانده، این‌ها بخشی از جوایزی است که حاکی از شناخت مخاطب داخلی و خارجی است.

احمد اکبرپور نویسنده کودک و نوجوان

گلونی: در بسیاری از مواقع ما به عنوان والد یا مربی تلاش می‌کنیم معیار و خط‌کشی برای انتخاب محتوای مناسب داشته باشیم،  در این انتخاب باید چه مواردی را مد نظر قرار بدهیم؟

خب قاعدتا پدر یا مادر یا مربی شناختی ابتدایی از روحیات  و استعداد کودک دارند. و در انتخاب هر اثری، منظورم هر خوراک ذهنی در ساختار و شکل متفاوت است، باید درک و شناخت کودک را ملاک قرار بدهند.

در عین حال که مخالف محدود کردن بچه‌ها هستم اما آنها باید بدانند که حریم چیست.

نسل ما از پدرسالاری آسیب دیده است و حالا به فرزندسالاری رسیده‌ایم.

این در حالی است که در سایر کشورها مثلا ساعت خواب کودک مشخص و لازم‌الجراست.

من فکر می‌کنم اولین مساله در انتخاب محتوای آموزش، آموزش حدود به کودک است. او باید حریم را بشناسد.

بداند یک سری از محتواها مناسب او نیستند. در عین حال این آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که که کودک اگر از چیزی محروم شد دلیل آن را بداند.

او باید بداند همان‌طور که بزرگسال محدودیت‌هایی دارد او نیز باید تابع قوانینی باشد و این مساله می‌تواند در زمینه‌های مختلف به او کمک کند.

بعد از آن ما می‌توانیم به او یاد بدهیم که چرا یک محتوا به ‌درد او نمی‌خورد. تصور می‌کنم این دست آموزش‌ها نیاز ۸۰ درصد مردم ایران است.

گلونی: با این حال به نظر می رسد که  خردسالان و کودکان به دلیل تبلیغات و یا فشار گروه همسالان ممکن است به سمت محتوای نامناسب بروند، لزوما می‌توانیم بگویم این محتواها نامناسب هستند؟

بله درست است. چیزهایی مد و غالب می‌‌شوند، اما لزوما منفی نیستند. مخصوصا اگر از فیلترهایی گذشته باشند و توسط رسانه معتبر در اختیار ما قرار گرفته باشند.

با این حال ممکن است این محتواها سطحی‌تر باشد و گروه همسالان در این انتخاب قوی و موثر است.

گلونی: اما چطور می‌شود روال انتخاب کودک را تغییر داد؟

ما باید او را در معرض محتوای جدید و فهم جدید قرار بدهیم. با این روش او شکل‌های مختلف از آثار محتوایی را می‌بیند.

احمد اکبرپور نویسنده کودک و نوجوان

این اتفاق می‌تواند به ما کمک کند که او مسیرهای دیگری را پیدا کند. به جای محروم‌سازی او از چیزهایی که مد می‌شوند باید وی را در برابر آموزش جدید و عمیق قرار بدهیم.

کودک داور خوبی‌ است که تشخیص بدهد. گاهی این ما هستیم که تنها یک یا چند انتخاب محدود را پیش روی او قرار می‌دهیم اما من خوشبین هستم که اگر او در معرض محتوای بهتر و عمیق‌تر قرار بگیرد محتوای بهتر را انتخاب می‌کند.

گلونی:  در این راه حضور و همراهی والدین برای تشخیص محتوای درست چقدر ضروری است؟

همراهی آنها نباید به شکلی باشد مفهوم کنترل را به کودک القا کند. بهتر است قبل از آن محتوا را بررسی کنند، تا اینکه همان موقع ببینند و تصمیم بگیرند. اگر یک محتوا با شرایط سنی و هوشی کودک فرق دارد از قبل نباید آن را انتخاب کرد.

اتفاق خوبی نیست که کودک حس کند مدام در معرض کنترل شدن است یا از چیزی که به او داده شده است به طور ناگهانی محروم می‌شود.

بعضی وقت‌ها هم هست که یک اتفاق یا یک محتوا مشکل عمده‌ای ندارد و تنها نیاز به گفتگو دارد.

در این میان هم باید گفتگو را با بازی و به شکل دوستانه اجرا کرد تا تاثیر بهتری داشته باشد.

گلونی: فکر می‌کنید در این سال‌ها کدام دسته از محتواها نادیده گرفته شده‌اند و لازم است مدیران و والدین به آنها توجه کنند؟

به گمانم فضاهای شاد و طنزگونه و بازی کمرنگ‌اند. کودک به فعالیت‌هایی بازی گونه نیاز دارد تا حرکت و مهارت را یاد بگیرد.

چیزهایی که ما در بخش محتوا کم داریم آثاری است که شادی و شعف جمعی را ایجاد کند.

به محتواهای قدیمی که برگردیم شاهد فعالیت‌های جمعی و بازی‌های گروهی هستیم اما حالا به فردگرایی رسیده‌ایم و حتی محتوایی برای فعالیت گروهی نداریم و این اتفاق مخرب است.

بهترین کمکی که می‌شود به کودک امروز کرد آموزش بازی، دوست‌یابی و روابط اجتماعی است. چیزی که علاوه بر شادی، دانش اجتماعی او را گسترش دهد.

پایان پیام

گفت‌وگو: تهمینه حدادی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 232545 ساعت خبر : 12:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=232545
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات