سدهای گلستان فقط ۲۲ درصد آب دارد

سدهای گلستان فقط ۲۲ درصد آب دارد

مدیر بهره‌ برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: «در حال حاضر تنها ۲۲ درصد سدهای استان آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۰ درصد بود، کاهش شدیدی را نشان می‌دهد».

به گزارش گلونی به نقل از پایگاه اطلاع‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «شعبان رسولی» اظهار کرد: «در حال حاضر ۸ درصد سد گلستان، ۲ درصد سد بوستان، ۴۶ درصد سد نگارستان، ۷۲ درصد تالاب سد آلماگل و ۴۹ درصد تالاب سد آلاگل و ۳ درصد وشمگیر آب دارد».

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: «به دلیل شرایط خشکسالی، کاهش بارش‌های سال جاری و آبیاری کشت‌های بهاره سدهای استان نتوانسته‌اند آبگیری مناسبی در سال جاری داشته باشند».

سدهای گلستان

سد گلستان در ۱۲ کیلومتری شهرستان گنبد کاووس و بر روی رودخانه گرگان رود قرار دارد. این سد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سازه اصلی سد از نوع خاکی می‌باشد. شاخه اصلی آن از ارتفاعات کوه‌های شرق استان سرچشمه می‌گیرد.

تاریخ ساخت سد به درستی مشخص نیست اما گفته می‌شود این سد همزمان با دیوار دفاعی گرگان در دوره اشکانیان ساخته شده است.

از آن جایی که در رودخانه گرگان دیواره‌ای وجود نداشت که آب مورد نیاز را در مواقع ضروری تامین کند، لذا یکی از ضرورت‌های ساخت سد خاکی علاوه بر تامین آب کشاورزی تامین آب در صورت لزوم بوده است. این سد در دوره ساسانیان بازسازی شده است.

سد گلستان یکی از سدهای پرورش ماهی محسوب می‌شود. مسیر راه برای بازدید از سد گلستان کاملاً خاکی است.

امکانات رفاهی در این مکان وجود ندارد که باید از شهرستان گنبد کاووس تامین نمود. بهترین فصل بازدید اول بهار و تابستان است.

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 233102 ساعت خبر : 12:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=233102
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات