سیاست های استالین در فرارود یا جمهوری های پنج گانه چه بود؟

سیاست های استالین در فرارود یا جمهوری های پنج گانه چه بود؟

به گزارش گلونی در وبیناری که کانون ایرانشهر دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری گلونی برگزار کرد دکتر سیدعلی مزینانی مدرس گروه تاریخ دانشگاه علامه طباطبائی به صحبت درباره سیاست‌های استالین در فرارود (جمهوری‌های پنج گانه) پرداختند.

ژوزف استالین ملقب به مرد پولادین، رهبر و سیاست‌مدار کمونیست شوروی بود که از اواسط دهه ۲۰ تا مرگش در ۱۹۵۳ رهبر عملی حزب کمونیست اتحاد شوروی و در نتیجه رهبر دوفاکتوی کل این کشور بود.

وی از زمان رسیدن به قدرت و جنگ جهانی دوم در نظریه مرد بزرگ جزو تأثیر گذارترین افراد جهان بر تاریخ بشریت به‌شمار می‌آید.

موضوع استالین یک مبحث تخصصی است. از دیده‌های تاریخی این چنین دیدگاهی مطرح است که پدیده‌ها در خلا به وقوع نمی‌پیوندند، در این مبحث هم لازم است پیش زمینه‌ای از تزارها باشد و در مراحل بعدی انقلاب‌های ۱۹۰۵ و ۱۹۰۷  که بخش زیادی از این موضوع را شاملی می‌شود.

سیاست های استالین در فرارود

گفت و گو بین مریم محمودی و دکتر علی مزینانی را از طریق ویدیوی زیر ببینید

نماشای گلونی را دنبال کنید

استالین در ۱۹۲۸ سیاست نِپ را با برنامه‌های پنج ساله و کشاورزی اشتراکی تعویض کرد. با این سیاست‌ها و تحت رهبری استالین، اتحاد شوروی تا پایان دهه ۳۰ از کشوری با جمعیت غالب دهقانی به یکی از قدرت‌های صنعتی جهان بدل شد.

مصادره گندم و غذاهای دیگر توسط مقامات شوروی به دستور استالین از عوامل قحطی بین سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۴ بود (به‌خصوص در اوکراین، قزاقستان و قفقاز شمالی، بسیاری از دهقانانی که با مصادره و اشتراکی کردن کشاورزی مخالفت می‌کردند با برچسب کولاک سرکوب و دستگیر می‌شدند.

قحطی مصنوعی که استالین در اوکراین ایجاد کرد و به هولودومور مشهور است، باعث مرگ تا ۱۰ میلیون اوکراینی شد. استالین به اشتراکی‌سازی اجباری در کشاورزی پرداخت.

هدف این امر افزایش بازده کشاورزی از مزارع بزرگ و مکانیزه بود؛ و در ضمن اعمال کنترل سیاسی بیشتر روی دهقانان و … بود.

جنگ داخلی روسیه و کمونیسم جنگی تأثیر مخربی بر اقتصاد کشور داشت. با تجارت بین‌المللی محدود و عدم وجود هرگونه بنیاد مدرن، دولت استالین هزینه صنعتی‌سازی را با اعمال محدودیت بر شهروندان شوروی و با گرفتن ثروت کولاک‌ها تأمین می‌کرد.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 233945 ساعت خبر : 9:25 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=233945
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات