اقتصاد ضعیف و هزینه بالای تعمیرات سیستم ترمز اتوبوس

اقتصاد ضعیف و هزینه بالای تعمیرات سیستم ترمز اتوبوس

به گزاش گلونی یکی از دلایل تبدیل شدن اتوبوس‌ها به ارابه مرگ در جاده‌های کشور، افزایش سرسام‌آور هزینه نگهداری و تعمیر اتوبوس‌هاست.

براساس اظهارات جمعی از رانندگان اتوبوس بین شهری: «سیستم ترمز و چرخ‌های اتوبوس فعال در حمل‌ونقل مسافر باید ۲ بار در سال بازدید و تعمیر شود که فعلا هزینه آن برای هر چرخ ۲.۵ میلیون تومان است یعنی برای ۶چرخ ۱۵میلیون تومان و برای ۲بار در سال ۳۰میلیون تومان».

همین هزینه بالای تعمیرات باعث شده که نقص در سیستم ترمز به مسئله‌ای عادی در ناوگان اتوبوسرانی تبدیل شود.

اغلب رانندگان اتوبوس چه در داخل شهر و چه در مسیرهای جاده‌ای با مشکل سیستم ترمز اتوبوس‌هایشان روبه رو شده‌اند، اما هزینه‌های نگهداری به‌قدری بالا رفته که کمتر کسی حاضر است به‌ محض مواجهه با اولین اشکال در ترمز به تعویض دیسک و صفحه اقدام کند.

با وجود آنکه ترمز علت مردودی اتوبوس‌ها از تست معاینه فنی است اما هنوز هم بسیاری از اتوبوس‌های دارای اشکالات فنی، مهر تایید سلامت فنی می‌گیرند و مسافران مختلف را در جاده‌های مختلف کشور به کام مرگ می‌کشند.

هزینه بالای تعمیرات سیستم ترمز اتوبوس

آخرین آمارهایی که سازمان راهداری از وضعیت ناوگان اتوبوس‌های بین‌ شهری منتشر کرده، مربوط به سال ۱۳۹۸ است که نشان می‌دهد در این سال ۱۳ هزار و ۷۹۵ دستگاه اتوبوس با میانگین عمر ۱۰.۵۶ سال در خدمت ناوگان حمل مسافر بین‌ شهری بوده‌اند.

با توجه به این که به‌ دلیل تحریم در ۲ سال اخیر عملا هیچ اتوبوس جدیدی وارد ناوگان اتوبوسرانی کشور نشده، در شرایط فعلی باید میانگین عمر این ناوگان به بالای ۱۲.۵ سال رسیده باشد.

گر چه طبق قوانین حمل مسافر بین‌ شهری، اتوبوس‌های با عمر بیش از ۲۰ سال نهایتا می‌توانند در مسیرهای زیر ۳۰۰ کیلومتر فعالیت کنند اما این آمارها نشان می‌دهد که بخش قابل‌ توجهی از ناوگان فعال در مسیرهای طولانی‌تر نیز نسبت به استانداردهای جهانی عمر بالاتری دارند.

اتوبوسی که خبرنگاران محیط زیست با آن دچار سانحه شدند تولید سال ۸۵ بود یعنی ۱۵ سال از عمر آن می‌گذشت و حتی برای انتقال همان کارگران کارخانه سیمان در یک مسیر نزدیک به شهر نیز قابل اعتماد نبود، چه برسد به عبور از یک مسیر کوهستانی.

به نظر می‌رسد قوانین حوزه حمل و نقل بین شهری و اتوبوسرانی در کشور به قدر کافی وجود دارد اما بخش عمده این قوانین به شکل تشریفاتی و بدون نظارت درست و مطمئن اجرا می‌شوند و در حد یک مهر بر روی دفترچه صورت وضعیت اتوبوس‌ها اعتبار و کارایی دارند.

به این ترتیب و با توجه به تکرار حوادث اتوبوسی در سفر‌های جاده‌ای، اتوبوس‌های کشور امن نیستند.

ارگان‌های درگیر با مسئله ترابری و حمل و نقل مسافر وزارت راه، پایانه‌های مسافربری و وزارت صمت، باید در اسرع وقت فکری به حال ناوگان فرسوده و غیرمطمئن اتوبوس‌های کشور کنند.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 232665 ساعت خبر : 7:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=232665
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات