نشانه شناسی تئاتر و درام کتابی برای دوستداران هنرهای نمایشی

ارتباط تئاتری؛ رمزگان، نظام‌ها و متن نمایشی

نشانه شناسی تئاتر و درام کتابی برای دوست‌داران هنرهای نمایشی

به گزارش گلونی کتاب نشانه شناسی تئاتر و درام، نوشته کر الام و ترجمه فرزان سجودی، از جمله کتاب‌های پرفروش حوزه پژوهش هنر و درخور توجه علاقه‌مندان هنرهای نمایشی است.

این کتاب که در دنیای انگلیسی زبان، نخستین کتاب جامع نشانه‌شناسی تئاتر و درام است، سیر رویکردهای نشانه‌شناختی اجرای تئاتری را از تحلیل ساختگرایان مکتب پراگ از نشانه تئاتری در دهه تا نظریه‌های جاری در باب رمزگان، متن و گفتمان دنبال می‌کند.

این کتاب را انتشارت قطره برای اولین‌بار در سال ۱۳۸۳ منتشر کرده است.

کتاب نشانه‌شناسی تئاتر و درام ازجمله کتاب‌های مهم و مبنایی تحلیل تئاتر و درام به شمار می‌رود. این کتاب با طرح مباحث نظری در چهارچوب نگرش نشانه شناختی ساخت‌گرا به دنبال بررسی منطق تئاتر رایج و متعارف است.

به همین منظور نویسنده درصدد بوده با طرح مفاهیمی که به نوعی می‌توان آنها را مفاهیم اصلی و زیربنایی بوطیقای تحلیل تئاتر به شمار آورد، روش‌شناسی تحلیلی و کاربردی را پیش روی مخاطبان قرار دهد که مایل‌اند با ساز و کار جهان پویای تئاتر آشنا شوند یا به دنبال‌ روش‌های نشانه‌شناختی برای تحلیل تئاترند.

این کتاب را آنلاین مطالعه کنید

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

تئاتر یکی از غنی‌ترین و پیچیده‌ترین شکل‌های ارتباط است. این کتاب پس از ارائه الگویی از ارتباط تئاتری و بررسی عرصه‌های مختلف ازجمله نشانه‌شناسی حرکات، روابط مکانی، قراردادهای تئاتری و دریافت مخاطب و مولف، توجه ما را به ساختار و منطق درام و تحلیل گفتمان دراماتیک جلب و رویکردی تازه به نشانه‌شناسی تئاتر ارائه می‌کند؛ او معتقد است که متون دراماتیک را باید به روش ویژه‌ای تقطیع کرد و به ‌این‌ ترتیب نوعی درام‌شناسی به دست می‌آید که صرفا اقتباس از روایت‌شناسی یا بوطیقای ادبی به مفهوم عام آن نیست.

معرفی سایر کتاب‌ها را اینجا بخوانید

پایان پیام

نویسنده: فرشته ثابت

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 236392 ساعت خبر : 12:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=236392
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات