استاد بدرالزمان قریب و روایت زبان های باستانی

استاد بدرالزمان قریب و روایت زبان های باستانی

به گزارش گلونی از بین مفاخر ایرانی چند نفر را می‌شناسید که راه خود را از بین رشته‌های علوم طبیعی و پزشکی جدا کردند و راه ادبیات، علم و فرهنگ در پیش گرفتند و ستاره شدند؟ بدر الزمان قریب گرکانی یکی از همین افراد است که بعد از گرفتن دیپلم طبیعی فرصتی برایش پیش آمد و به ادبیات علاقه‌مند شد.

او در ۱۳۰۸ در تهران متولد شد و از نوادگان شمس‌العلمای قریب گرکانی بود. او از کودکی با شعر و ادبیات فارسی چون دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی، آثار نظامی گنجوی و مثنوی مولانا آشنایی داشت و گاه‌گاهی هم شعر می‌سرود و با قبولی در دانشگاه تهران رویارویی جدی‌تری با ادبیات پیدا کرد و فرصت داشت تا شاگرد استادانی چون محمد معین، ابراهیم پورداوود، پرویز ناتل خانلری، بدیع‌الزمان فروزانفر، محمدتقی مدرس رضوی، جلال‌الدین همایی و ذبیح‌الله صفا باشد.

او هم مانند بسیاری از هم‌دوره‌ای‌هایش در دانشگاه به مصدق علاقه نشان داد و قصیده‌ای هم برای ایشان سرود. گویا این قصیده به دست استاد عبدالکریم قریب به دست دکتر مصدق رسید و ایشان هم عکسی را با ذکر تاریخ و نام و امضا برای بدرالزمان قریب ارسال کردند.

ایشان از جمله کسانی بود که بعد از اخذ مدرک لیسانس زبان و ادبیات فارسی در ایران به دانشگاه پنسلوانیا در آمریکا برای تحصیل در زبان‌های باستانی اعزام شد و همراه با زبان سانسکریت زبان‌شناسی هند و اروپایی نیز آموخت و بعد از دفاع در آمریکا به ایران بازگشت چراکه معتقد بود: باید به ایران بازگردد و دانسته‌هایش در این سرزمین بارور شود.

بنابر چنین احساس مسئولیتی در سال ۱۳۵۰ کرسی آموزش زبان سغدی را در دانشگاه تهران تاسیس کرد. او زبان سغدی را زبان فراموش‌شده جاده ابریشم می‌خواند و در راه آموزش این زبان تلاش‌های زیادی کرد و کتاب‌های ارزشمندی به چاپ رساند.

بدرالزمان قریب در سال ۱۳۷۷ به‌ عنوان عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب و بعد سرپرست گروه گویش‌شناسی در فرهنگستان شد. کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی درباره او گفته است: «تمام مشکلات مربوط به فرهنگ و زبان‌های باستانی به‌ویژه زبان و ادبیات سُغدی را برای ما رفع می‌کرد چون به‌ندرت در جهان کسی را می‌توان سراغ گرفت که به این زبان باستانی مشکل و پیچیده، چنین دانشی داشته باشد.»

عاقبت ویروس کرونا در هفتم مرداد ۱۳۹۹ این استاد ارزشمند زبان‌های باستانی را از جامعه علمی و فرهنگی ایران گرفت.

بدرالزمان قریب استاد زبان سغدی بود

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 240606 ساعت خبر : 2:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240606
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات