راه باریک آزادی کتابی درباره حقوق انسان ها

راه باریک آزادی کتابی درباره حقوق انسان‌ها

به گزارش گلونی در کتاب آمده است: «در ۱۸۸۰ در میانه حکومت ناصرالدین‌شاه، کسی در ایران نمی‌دانست در اروپا چه خبر است و چیزی به نام قانون تامین اجتماعی در آلمان هست.
در ۱۹۰۶ یعنی حول‌وحوش ۱۲۸۵ هم که در ایران مشروطه شده بود کسی از خدمات بیمه در انگلستان خبر نداشت.»

حتما برای‌تان جالب است که خدمات تامین اجتماعی چه سابقه طولانی در اروپا دارد. لابد همین الان به یاد سازمان تامین اجتماعی خودمان با آن همه راهرو و صف و کاغذبازی افتادید.

کتاب راه باریک آزادی را باید بعد از خواندن کتاب چرا ملت ها شکست می خورند بخوانید.

این کتاب ادامه آن کتاب است و به طور ویژه درباره حق آزادی حرف می‌زند و به ما می‌‌گوید چرا در چین، عربستان، ترکیه، روسیه، کلمبیا، آرژانتین و کره شمالی آزادی گوهری نایاب است.

کتاب درباره لویاتان غایب، لویاتان مقید، لویاتان مسبتد و لویاتان کاغذی حرف می‌زند. این مفهوم Leviathan از اثر فلسفی تامس هابز فیلسوف انگلیسی گرفته شده است که در ۱۶۵۱ به زبان انگلیسی در لندن انتشار یافت.

در پیش‌گفتار کتاب آمده است:

«این کتاب درباره آزادی است و اینکه جوامع انسانی چگونه و چرا به آن رسیده یا در دستیابی به آن شکست خورده‌اند.

کتاب همچنین به بررسی پیامدهای این مبارزه خصوصا در زمینه بهروزی و رفاه می‌پردازد. ما در تعریف آزادی از توصیف جان لاک، فیلسوف انگلیسی پیروی می‌کنیم. او معتقد بود افراد هنگامی آزادند که:

اختیار کامل نظم بخشیدن به کنش‌های‌شان را داشته باشند و جان و مال‌شان را هرگونه که مناسب می‌دانند… بدون اجازه، یا وابستگی به اراده هر شخص دیگری، در خدمت بگیرند.

آزادی به این معنا یک آرزوی اساسی برای تمامی انسان‌ها شمرده می‌شود. لاک تأکید می‌کرد:

«هیچ‌کس نباید به حیات، سلامت، آزادی یا اموال دیگری آسیب بزند»

با این حال روشن است که در طول تاریخ آزادی گوهری کمیاب بوده و امروزه نیز موهبتی نادر است. هر ساله میلیون‌ها نفر در خاورمیانه، آفریقا، آسیا و آمریکای مرکزی از خانه و کاشانه خود می‌گریزند و در فرآیند فرار جان‌شان را به خطر می‌‌اندازند، نه برای دستیابی به درآمد بالاتر یا راحتی مادی بیشتر، بلکه در تلاش برای حمایت از خود و خانواده‌هایشان در برابر خشونت و ترس.»

راه باریک آزادی

کتاب پر از مثال درباره آزادی است و البته مشکلاتی که کشورهایی مثل امریکا هنوز با سیاهان دارند.

این کتاب ۶۳۹ صفحه و ۱۵ فصل دارد.

با خواندن راه باریک آزادی بهتر با لبنان و سوریه آشنا می‌شوید و درمی‌یابید چرا سوئد و سوئیس چنین پیشرفت کردند و چرا اروپای غربی به این روزگار رسید و دائم در دالان باریک آزادی است.

درباره سوئیس آمده است:

«حرکت حکومت و جامعه در امتداد دالان شرایطی نه فقط برای آزادی، که همچنین به صورتی پیش‌بینی‌پذیر جهت تهییج انگیزه‌ها و تأمین فرصت‌هایی برای بهروزی اقتصادی به وجود آورد.

سوئیسی‌ها نخست به خاطر ساعت‌های‌شان و در ادامه صنایع ابزار ماشینی‌شان مشهور شدند، و سپس بر صنعت دارویی جهان استیلا یافتند.

آنها از مزایای نسبی خود در زمینه دامداری و لبنیات برای تبدیل خود به تولید کننده عمده شکلات بهره گرفتند. در میان تمامی کشورهای اروپایی (اگر نواحی کوچکی چون لوگزامبورگ و موناکو را در نظر نیاوریم) سوئیس بیشترین درآمد سرانه را دارد.

همان‌گونه که تیلی می‌گفت جنگ به حکومت سوئیس شکل بخشید، اما به همین ترتیب جامعه را نیز ساخت. سوئیس کار را تا بنا نهادن یکی از سرزنده‌ترین دموکراسی‌های اروپا ادامه داد.»

اگر دوست بدانید آلمان و انگلیس چطور از ویرانه جنگ دوم بلند شدند این کتاب را بخوانید.

همچنین کتاب پر از مثال‌های خوب درباره خاورمیانه است.

مطالعه کتاب در طاقچه

مطالعه کتاب در فیدیبو

خرید کتاب از انتشارات روزنه

پایان پیام

کد خبر : 240605 ساعت خبر : 3:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=240605
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات