خاطره محمدحسین جعفریان از احمد شاه مسعود در جریان جنگ با طالبان

کل این عملیات از خاطر همین ادبیات است

خاطره محمدحسین جعفریان از احمد شاه مسعود در جریان جنگ با طالبان

به گزارش گلونی صفحه جریان (رسانه فرهنگ و جامعه) در پستی نوشت:

حالا که به واسطه بی‌لیاقتی دولت افغانستان و بی‌تفاوتی کشورهای دنیا، شهرهای افغانستان یکی‌یکی سقوط می‌کنند و در چنگال طالبان می‌افتد خوب است یادی از این خاطره محمدحسین جعفریان، شاعر، مستندساز و روزنامه‌نگار ایرانی از احمدشاه مسعود کنیم که جای خالی او این روزها بیش از همیشه احساس می‌شود.

جعفریان سازنده مستند شیر دره پنجشیر یا «حماسه ناتمام» از زندگی احمدشاه مسعود است.

خاطره محمدحسین جعفریان از احمد شاه مسعود

نماشای گلونی را دنبال کنید

یادم می‌آید نیروهای مسعود می‌خواستند فرودگاهی را از کنترل طالبان بیرون سازد. من ‏در این فرصت دو کتاب که یکی مجموعه شعر سپید بود به او دادم. ایشان خیلی از شعر نو خوشش نمی‌آمد. بحث درباره شعر بالا گرفت. در این حین فرمانده‌هایش آمدند که گزارش عملیات را بدهند اما منتظر بودند بحث تمام شود.

اما مسعود همین‌طور ادامه می‌داد. سرانجام مشاوری به نام «ملا قربان» پیش آمد و گفت: «بسیار ببخشید حالا گپ عملیات است، نه ادبیات.»

مسعود خطاب به او گفت: «آبروی ما را پیش این ژورنالیست ایرانی بردی. کل این عملیات از خاطر همین ادبیات است.»

خرد و بینش این انسان بزرگ را ببینید، به ضرورت‌هایی که حس کرده، توجه کنید. او که شیفته و دل‌بسته شعر و ادبیات فارسی بود، دفاع از سرزمین را به هدف دفاع از فرهنگ و ادبیات فارسی می‌دانست و با همین رویکرد دلاورانه سنگر به سنگر جلو می‌رفت تا سرانجام او را شهید کردند.

هنوز هم نزاع اصلی در افغانستان نزاع فرهنگی است و هنوز هم جنگ علیه زبان فارسی در افغانستان خیلی جدی است و متاسفانه حتی در دولت نیز برنامه‌هایی برای ستیز با این زبان وجود دارد. در حالی‌که زبان و ادبیات فارسی امکان همبستگی مردم این منطقه (ایران فرهنگی) را پیرامون ریشه‌های مشترک و فرهنگ کهن غنی‌شان پدید می‌آورد.

احمد شاه مسعود فرمانده جبهه مقاومت علیه طالبان

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 241071 ساعت خبر : 6:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=241071
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات