چرا باید به واکسن های کرونا اعتماد کنیم؟

چرا باید به واکسن های کرونا اعتماد کنیم؟

به گزارش گلونی روزهای سختی را می‌گذرانیم، پیک پنجم کرونا همه را نگران کرده و فشاری بی‌سابقه به سیستم و کادر درمان وارد کرده‌ است.

به طور قطع تنها راه پایان دادن به این بحران، کاهش مرگ و میر و فشار وارد شده بر سیستم بهداشت درمان واکسیناسیون سریع است.

اما در کنار تمامی کوتاهی‌ها و اشتباهات دولت در واردات واکسن، بدعهدی‌های کشورهای سازنده در تحویل واکسن‌ها، تحریم‌ها و ..‌‌. یکی دیگر از مشکلات اساسی اطمینان نداشتن افراد به واکسن‌هاست.

حتما همه ما در اطرافمان افرادی را می‌شناسیم که به علت اطمینان نداشتن به واکسن‌ها تصمیمی برای زدن واکسن ندارند.

این اطمینان نداشتن گاهی از آموزش‌ها و اطلاعات غلط در رسانه‌ها نشات می‌گیرد، گاهی از گروه‌های خانوادگی تلگرامی و واتساپی، و گاهی از یک پیج اینستاگرامی ضد واکسن.

اما نکته مهمی که همه ما از آغاز پاندمی باید آن را یاد گرفته باشیم این است که تنها منبع اطلاعات علمی در هر زمینه‌ای باید منابع موثقی چون سازمان‌های جهانی و مقالات منتشر شده در مجلات علمی معتبر باشد.

در بین پزشکان و سایر رشته‌های علوم پزشکی مرکز پيشگيری از بیماری‌های آمریکا (CDC) یکی از سازمان‌های موثق و قابل استناد در دنیاست.

در طول ماه‌های گذشته دستورالعمل‌های این مرکز در بیشتر نقاط دنیا برای مبارزه با همه گیری کووید۱۹ استفاده شده‌ است.

بر اساس نتایج منتشر شده تحقیقات CDC در این مرکز تمامی واکسن‌ها ایمن بوده و در کنترل بیماری و جلوگیری از مرگ‌ومیر نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

اما سوالی که شاید بسیار پرسیده شود این است که چرا با وجود واکسیناسیون بیش از ۵۰ درصدی در امریکا و اروپا هنوز هم موارد ابتلا در این کشورها زیاد است؟

بر اساس داده‌های CDC ابتلا پس از تزریق هر دو دوز واکسن (vaccine breakthrough cases) امکان پذیر است، اما علت آن چیست؟

واکسن‌ها معمولا از ابتلای بیشتر افراد به بیماری جلوگیری می‌کنند. اما هیچ واکسنی ۱۰۰٪ ایمن نیست و این یعنی افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند هنوز می‌توانند به بیماری مبتلا شوند.

همچنین ممکن است شخصی درست قبل و یا بلافاصله بعد از دریافت واکسن به ویروس آلوده شده باشد و این در حالی است که ایمنی کامل دو هفته پس از تزریق واکسن در بدن ایجاد می‌شود بنابراین واکسن زمان کافی برای جلوگیری از بروز بیماری را نداشته‌ است.

نکته مهم بعدی این است که با وجود واریانت‌های جدید بیماری هم‌چون دلتا ممکن است کارایی واکسن های کرونا کمی کاهش پیدا کند و افراد واکسینه شده نیز به بیماری دچار شوند.

اما شواهدی وجود دارد که افراد واکسینه شده معمولا بیماری شدیدی را تجربه نمی‌کنند و نیازی به بستری ندارد با این‌حال موارد بسیار نادری از ابتلای شدید و مرگ در افراد واکسینه شده نیز وجود دارد.

بر همین اساس CDC اعلام کرده است که ۹۹.۹۹٪ از افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند پس از ابتلا به کووید ۱۹ نیازی به بستری نداشته‌اند و یا بر اثر بیماری فوت نکرده‌اند.

تا تاریخ ۲۶ جولای (۴ مرداد) ۶۵۸۷ نفر از افرادی که کامل واکسینه شده‌اند در آمریکا به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۴٪ افراد بالای ۶۵ سال بوده‌اند.

همچنین با وجود اینکه در روزهای گذشته بیشترین تعداد ابتلا در فلوریدا ثبت شده است ۹۵٪ افراد بستری شده در بيمارستان‌ها واکسن دریافت نکرده‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند که افراد واکسینه کم‌تر از افرادی که واکسن دریافت نکرده اند ویروس را منتقل می‌کنند، اگرچه ممکن است در مورد واریانت دلتا این موضوع صدق نکند.

با این حال سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و به طور قطع از ابتلای افراد بیشتر و همچنین وقوع جهش‌های جدید جلوگیری خواهد کرد.

طبق تحقیقات بلومبرگ، در حال حاضر بیش از ۴.۴ میلیارد از جمعیت جهان واکسینه شده‌اند.

با در نظر گرفتن این ارقام و این نکته که مرگ‌ومیر در کشورهایی که بیش از نیمی از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند، کاهش چشمگیری داشته است می‌توان تا حد زیادی به ایمنی واکسن‌های کرونا و همچنین برگشت به زندگی نرمال بعد از واکسینه کامل جمعیت در کشور امیدوار بود.

به علم و تجربه بشری اعتماد کنید، واکسن‌ها کار می‌کنند و راه پایان این پاندمی هستند.

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 239780 ساعت خبر : 12:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=239780
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات