واکسیناسیون ۶ تا ۱۷ ساله ها با سینوفارم؛ چرا نباید نگران باشیم

واکسیناسیون ۶ تا ۱۷ ساله ها در ایران و آنچه باید در مورد آن بدانید

به گزارش گلونی با وجود اینکه بیماری کووید۱۹ در کودکان و نوجوانان معمولا با علایم خفیفی بروز می‌کند آنها می‌توانند نقش مهمی در انتقال فرد به فرد این ویروس بازی کنند.

اگرچه در ماه‌های اخیر واریانت دلتا نیز توانایی خود را در بیمار کردن کودکان سالم و بدون بیماری زمینه‌ای نیز نشان داد.

بنابراین با توجه به نزدیک شدن سال تحصیلی و اهمیت آموزش حضوری وجود واکسن‌هایی ایمن با اثربخشی کافی برای حفظ سلامت کودکان و نوجوانان و همچنین کنترل پاندمی ضروری است.

به تازگی در ایران نیز تزریق واکسن‌ها برای متولدین مهر ۱۳۸۲ تا مهر ۱۳۸۳ با واکسن سینوفارم شروع شده است و در روزها و هفته‌های آتی واکسن هایی برای کودکان و نوجوانان رده سنی ۶ تا ۱۷ سال وارد کشور خواهد شد و واکسیناسیون این گروه سنی نیز انجام می‌شود.

اما نگرانی پدرها و مادرها در مورد اثربخشی و ایمنی واکسن‌ها کاملا بجا و قابل درک است.

به همین منظور، برای آن دسته از افرادی که به علم و پزشکی مبتنی بر شواهد اعتماد دارند، در این مطلب به بررسی مطالعات جهانی بر روی اثربخشی و ایمنی واکسن‌ها در گروه سنی زیر ۱۸ سال پرداختیم.

در مطالعه بالینی تصادفی، دو سوکور، و کنترل شده که در ژورنال Lancet در تاریخ ۲۴ شهریور منتشر شده است مصونیت و ایمنی واکسن‌های سینوفارم در افراد زیر ۱۸ سال (۳ تا ۷ سال) در دو فاز بررسی شده است.

بر اساس این مطالعه واکسن BBIBP-CorV که با نام سینوفارم در ایران شناخته شده است ایمن بوده و به خوبی در تمامی شرکت کننده‌های این مطالعه در سنین ۳ تا ۱۷ سال عمل کرده است.

این واکسن ایمنی همورال (بخشی از دفاع اختصاصی که به مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌های موجود در مایعات بدن می‌پردازد و در آن لنفوسیت‌های B نقش دارند) بسیار خوبی در کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است.

در فاز اول این کارآزمایی ۲۸۸ نفر در سنین ۳ تا ۱۷ سال به صورت تصادفی در دو گروه واکسن و دارونما (مداخله و کنترل) تقسیم شدند که به آنها سه دوز واکسن ۲، ۴، ۸ میکروگرمی در فاصله‌های ۲۸ روزه تزریق شده است و با گروه دارونما مقایسه شدند.

در فاز دوم این مطالعه ۷۲۰ نفر شرکت کردند و مانند فاز اول سه دوز واکسن در فواصل ۲۸ روزه دریافت کردند.

۱۰۰ درصد شرکت کننده‌ها ۲۸ روز بعد از دریافت دوز دوم آنتی بادی تولید کردند.

فاز سوم مطالعه در چین در حال انجام شدن است و نتایج آن هنوز منتشر نشده است.

همچنین تا کنون عارضه جدی در این گروه سنی گزارش نشده است. بیشترین عوارض گزارش شده تب و درد محل تزریق خصوصا بعد از دز اول بوده است.

واکسن سینوفارم مدت‌هاست در چین و امارات برای افراد ۳ تا ۱۷ ساله تایید شده و در حال تزریق است.

توضیح نمودار: مقایسه دزهای تزریقی و تولید آنتی‌بادی بالا در کودکان ۳ تا ۱۷ سال در دو گروه واکسن و دارونما

مقایسه دزهای تزریقی و آنتی بادی
مقایسه دزهای تزریقی و آنتی بادی

واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در اروپا

به گزارش یورو نیوز آژانس دارویی اروپا (EMA) در ماه مه مجوز استفاده از واکسن فایزر برای سنین ۱۲ تا ۱۵ سال و یک ماه بعد از آن مجوز استفاده از واکسن مدرنا برای سنین ۱۲ تا ۱۷ سال صادر کرد.

این مجوزها بر اساس مطالعات بالینی انجام شده روی این گروه‌های سنی صادر شده است. در این مطالعات (با ۲۲۵۹ شرکت کننده برای واکسن فایزر و ۳۷۳۲ شرکت کننده برای واکسن مدرنا) هیچ یک از کودکان و نوجوانانی که واکسن دریافت کردند به کووید۱۹ مبتلا نشدند.

واکسیناسیون ۶ تا ۱۷ ساله ها

توضیح عکس: درصد افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله که حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده اند: فرانسه ۶۸٪، ایتالیا ۶۲.۴۲٪، اسپانیا ۷۹.۲٪ و آلمان ۳۶.۷٪

افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله که حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند
افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله که حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند

واکسیناسیون کودکان و نوجوانان در ایالات متحده

هم اکنون در ایالات متحده نیز گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال با واکسن‌های فایزر و مدرنا واکسینه می‌شوند و به گزارش CNN به زودی و در پاییز مجوز واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال نیز صادر خواهد شد.

واکسیناسیون ۶ تا ۱۷ ساله ها؛ سایر کشورهای جهان

به گفته CNN کوبا اولین کشور در دنیاست که کودکان دوساله را نیز در برابر کووید۱۹ واکسینه کرده است. دولت این کشور اعلام کرده است که واکسن ساخت این کشور برای کودکان ایمن است.

کوبا در ابتدا قصد داشت تا واکسیناسیون را برای کادر درمان، ساکنان مناطقی که میزان ابتلا بالاست و افراد سالمند انجام دهد.

اما پس از افزایش ابتلای کودکان بر اثر گسترش واریانت دلتا این کشور اعلام کرد برای حفظ سلامت کودکانی که در مدارس حاضر می‌شوند واکسیناسیون را برای این گروه سنی نیز آغاز کرده است.

از آنجایی که اینترنت خانگی در کوبا بسیار محدود است در دوران اپیدمی کرونا کودکان در این کشور توسط برنامه‌های آموزشی که از طریق تلویزیون پخش می‌شود آموزش دیده‌اند.

کوبا هنوز مقالات واکسن خود را منتشر نکرده است.

شیلی، چین، السالوادور و امارات سایر کشورهایی هستند که واکسن کرونا را برای کودکان خود تزریق می‌کنند.

در شیلی کودکان ۶ سال و بالاتر می‌توانند از واکسن‌های سینوواک استفاده کنند در حالیکه در چین هر دو واکسن سینوفارم و سینوواک برای کودکان بالای ۳ سال تزریق می‌شوند.

در السالوادور کودکان ۶ سال به بالا می‌توانند واکسن بزنند و در امارات واکسن‌های سینوفارم برای کودکان بالای ۳ سال مجوز استفاده دارد اگرچه دولت این کشور اعلام کرده‌ است که برنامه واکسیناسیون اجباری نیست.

ورزش بعد از واکسن کرونا با این شرایط خوب است

پایان پیام

ترجمه و تنظیم: مریم قره‌گزلو

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 245731 ساعت خبر : 2:39 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=245731
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات