تشکیل دولت موازی در افغانستان و از دست رفتن فرصت‌های مقاومت

تشکیل دولت موازی در افغانستان و از دست رفتن فرصت‌های مقاومت

به گزارش گلونی محمدحسین جعفریان، در کانال خود درباره تشکیل دولت موازی در افغانستان نوشت:

سومین پیام احمد مسعود خطاب به مردم افغانستان منتشر شد. خلاصه بیانیه این است که بر مبارزه با طالبان تأکید کرده و خواستار تشکیل دولت فراگیری شده که با اراده مردم انتخاب شده و از راه مشروع و قانونی روی کار بیاید. همچنین از موضع‌گیری کشورهای دنیا در به رسمیت نشناختن امارت تشکر کرده است.

امروز در جلال‌آباد، یک فعال مدنی به نام عبدالرحمان معاون مفقود و بعد خبر کشته شدن او منتشر شد.

دیروز سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، درباره افغانستان گفت‌وگویی داشت. او تأکید کرد که آمریکایی ها اعضای داعش را از سوریه و عراق جمع کرده و به افغانستان انتقال داده‌اند. همچنین حمله به مسجد شیعیان را محکوم و تأکید کرد که طالبان مسئول حفاظت از جان مردم افغانستان و شیعیان است.

ما از زمستان گذشته اعلام کردیم که افغانستان در آستانه بدل شدن به عراق و داستان موصل در حال تکرار است. افغانستان بشکه باروتی‌ست که قرار است بین چین و روسیه و ایران منفجر شود.

هواپیمای کمک‌های جمهوری اسلامی، شامل مواد غذایی، دارو و … به قندوز فرستاده شد. برخی از بیماران نیز با هواپیما به تهران منتقل شده و تحت درمان هستند.

آژانس خبری باختر امروز خبری از مجیب‌الرحمان، معاون وزارت انرژی و آب امارت منتشر کرده که گفته بودند هفتاد درصد آب‌های افغانستان به بیرون از افغانستان می‌رود و کوشش می‌کنیم در چهارچوب قوانین بین‌المللی از سرازیر شدن آب‌های افغانستان به بیرون جلوگیری کنیم.

ضمیر کابالوف، نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان بیان کرده که طرح آمریکا در افغانستان برای فشار بر مسکو شکست خورده است.

وقتی از ماریا زاخارووا، مدیر بخش اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه پرسیده شد که اگر طالبان با تاجیکستان درگیر شود، شما چه می‌کنید؟ او پاسخ داده ما محکم کنار دوشنبه می‌ایستیم و از تاجیکستان حمایت می‌کنیم.

امروز چندین فروند سوخو-۲۵ از روسیه به تاجیکستان منتقل شد. همچنین تاجیکستان در حال برگزاری رزمایشی در مرز افغانستان است.

دره پنجشیر جاده‌ای‌ست که در تمام مسیر یک سمت جاده رودخانه است و یک سمت هم کوه قرار دارد. روستاها در مسیر این جاده هستند و همچنین دره‌های فرعی در طول مسیر قرار دارند.

اینکه می‌گویند روس‌ها هیچ‌وقت نتوانستند پنجشیر را بگیرند، صحیح نیست. آنها هم تا بازارک و رخه آمدند و چند روستا را گرفتند، اما مرتب کشته می‌دادند.

مردم پنجشیر مردم عادی‌ای نیستند، به خاطر همین گرفتن این دره آسان نیست.

آقای محمود قاری‌اوف، فرمانده‌ای که در فتح برلین حاضر بود و عملیات علیه پنجشیر را هم او در زمان روس‌ها هدایت می‌کرد، تعریف می‌کند: «ما به کوهستانی در پنجشیر حمله کردیم که برای ما دردسر زیادی ساخته بود.

من با نیروی هوایی هماهنگ کرده بودم و ساعتی صدها بمب فقط از هوا بر آنجا ریخته می‌شد، جدا از خمپاره‌ها و سلاح‌هایی که از زمین به کار گرفته شده بود. من فکر می‌کردم موش و مارمولکی در این منطقه زنده نمانده باشد، اما از همان کوه به ما حمله شد و ما را شکست دادند. در لحظه‌ای که کسی نبود، رو به کوه کردم و به آن سلامی دادم و گفتم ژنرال واقعی تو هستی.»

رئیس پاسپورت امارت از افراطی‌ترین‌های گروه طالبان که اکثرشان تروریست‌های تحت تعقیب هستند، انتخاب شده است. امروز توزیع پاسپورت به دست نیروهایی‌ست که ما نمی‌دانیم آیا خدمت‌گزار داعش هستند یا مقابل آن؟ الان می‌فهمم چرا هندی‌ها اجازه هیچ پروازی از کابل به دهلی را نمی‌دهند.

قطر امروز دوباره اعلام موضع کرده و گفته به رسمیت شناختن حکومت طالبان در اولویت نیست.

جبهه مقاومت برای تشکیل دولت تعلل می‌کند. اگر دولت موازی اعلام شود، مقاومت ملی خیلی فرصت‌ها را از دست خواهد داد. در این صورت یک عده در سازمان ملل مدعی می‌شوند و خود را همه‌کاره افغانستان معرفی می‌کنند.

حمدالله محب در مصاحبه‌ای بیان کرده که مقاومت دروغ است و اصلا وجود ندارد. حمدالله محب، مشاور امنیتی دولت غنی و نفر دوم کشور در آن زمان کسی است که به استاندار فراه زنگ زد و گفت طالبان پشت دروازه‌های شهر است، مقاومت نکنید و تسلیم شوید.

بخش عمده‌ای از به رسمیت نشناختن حکومت طالبان به خاطر زحمات مردان دیپلماسی جبهه مقاومت است.

آقای حامد هادیان گزارش دقیقی از دایکندی و کوچ اجباری تهیه و منتشر کرده‌اند که می‌توانید آن را در فضای مجازی و در پامیرنیوز ببینید.

سایر اخبار مربوط به افغانستان را بخوانید

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 249471 ساعت خبر : 9:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=249471
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات