مهاجرت نخبگان عامل فرسایش تمدنی و فروپاشی کشور است

مهاجرت نخبگان عامل فرسایش تمدنی و فروپاشی کشور است

به گزارش گلونی محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در بخشی از نشست «چرا مهاجرت نمی‌کنم؟» که به همت «پویش فکری توسعه » و «انجمن دانش آموختگان دانشکده فنی دانشگاه تهران»، برگزار می‌شد نسبت به تاثیر مهاجرت نخبگان بر فرسایش تمدنی کشور هشدار داد.

بخشی از این نشست در صفحه صدانت را از طریق ویدیوی زیر ببینید

نماشای گلونی را دنبال کنید

مهاجرت از جمله موضوعات مهمی است که در سه دهه اخیر بسیار به آن توجه شده است.

بر اساس آمار سازمان ملل خروج مهاجران از ایران در سالیان اخیر بسیار بیشتر از ورود مهاجران به داخل کشور بوده است.

به همین علت بررسی نقش عوامل مختلف در خروج مهاجران از کشور اهمیت بسزایی دارد و می‌تواند در سیاست‌گذاری به منظور کنترل روند مهاجرت مورد توجه قرار گیرد.

بررسی عوامل مؤثر در جریان مهاجرت ایران از کاهش سطح رفاه و کیفیت زندگی تا عوامل اقتصادی و سیاسی مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از فرسایش تمدنی ایران است.

امروزه‌ راه‌های تضمین‌شده‌تر و در عین حال با خسارات مالی و نظامی کمتری از جنگ برای از بین بردن تمدن‌ها در جهان وجود دارد.

اگر کمی واقع‌بین باشیم احتمالا راهبرد کلان آمریکا و دیگر دولت‌ها از فشار حداکثری به‌ منظور انزوای ایران، در خود فرورفتن اقتصاد، بالارفتن ناکارآمدی، افزایش نارضایتی اجتماعی و سیل فرار نخبگان به خارج از مرزهاست.

موضوعی که می‌توان همه آنها را با مفهوم «فرسایش تمدنی» توضیح داد.

آنطور که دکترمحمد فاضلی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی می‌نویسد: «فرسایش تمدنی فرآیندی است که طی آن رشد اقتصادی ایران کند می‌شود و بهره‌وری پایین باقی می‌ماند یا از حد فعلی نیز پایین‌تر می‌رود و در نتیجه برای برآوردن نیازهای فزاینده جامعه ایرانی، اتکای بیشتر به استحصال منابع ‌طبیعی و استفاده ناکارآمد از آنها افزایش می‌یابد.

ترکیب این دو عامل، تخریب محیط‌‌ زیستی گسترده‌ای به‌ همراه خواهد داشت.

برآورده نشدن نیازها و بالا رفتن سطح نارضایتی، به‌ علاوه رشد اقتصادی اندک و بهره‌وری ‌پایین، مانعی جدی برای اشتغال و به‌ کارگیری نیروی‌ انسانی خلق می‌کند و عواقبی نظیر مهاجرت ‌گسترده نخبگان، آسیب‌های ‌اجتماعی و فرسایش سرمایه ‌انسانی رخ می‌دهد.

بدیهی است که این رخدادهای اقتصادی و انسانی، سطح اعتماد مردم به ‌حکومت را کاهش داده و زوال سرمایه ‌اجتماعی نیز در پی آن خواهد آمد و وضع موجود را تشدید خواهد کرد.

کاهش قدرت اقتصادی نسبی ایران در مقایسه با همسایگان قدرتمندترش که تحت‌ فشار تحریم‌ها و فرسایش تمدنی نیستند، پیامد طبیعی این وضعیت است».

این‌ همان دلایلی است که محسن رنانی نیز آن را برمی‌شمارد و اتفاقا آن‌ها را چرایی لزوم مهاجرت نکردن نخبگان و کمک به حفظ گوهر و تمدن ایران حتی زیر فشارهای مختلف می‌داند.

پایان پیام

خرید چای ایرانی از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 253894 ساعت خبر : 11:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=253894
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات