مولوی رکورددار شعر جعلی در تارنمای فارسی است

هر شعری را به نام مولانا منتشر نکنیم!

مولوی رکورددار شعر جعلی در تارنمای فارسی است

به گزارش گلونی جعل نام و نسبت دادن مطالب غیر واقع به چهره‌های نامدار از آفت‌های فرهنگی در صفحه‌های مجازی‌ است.

شبکه‌های اجتماعی این فرصت را در اختیار همه افراد قرار داده‌اند که بتوانند بسته به سلیقه شخصی خود مطالبی را با دیگران به اشتراک بگذارند.

در این میان ناشیگری و نابلدی افراد باعث می‌شود که مطالب بی‌جان و کم‌مایه و بعضا شعر و مطلبی از افراد دیگر به نام شاعران، نویسندگان و بزرگان نامدار، منتشر شود.

این مطالب حتی گاهی به کارهای گرافیکی راه می‌یابند.

گرافیست‌ها، خوش‌نویسان و دیگر هنرمندان که شعر شناس نیستند و از سبک ادبی شاعران و دیدگاه آن‌ها به شعر فاصله‌ دارند، اثار بی اصالتی را سهوی یا عمدی به نام شاعری که دوست دارند، منتشر می‌کنند.

در تازه‌ترین ابیات جعلی که به نام مولوی دست به دست می‌شود، با این بیت رو به رو می‌شویم:

«دانی که چرا سرّ نهان با تو نگویم

طوطی‌صفتی طاقت اسرار نداری»

این بیت از مولوی نیست.

این جعلیات وقتی بیشتر به چشم می‌آیند که افراد مشهور و صاحب‌نظر و حتی برخی ناشران بدون شناخت، آن‌ها را نقل کرده و حتی به چاپ می‌رسانند.

مولوی رکورددار شعر جعلی

چندی پیش بود که دکتر انوشه در قسمتی از برنامه تلویزیونی «دورهمی» مهران مدیری ابیاتی جعلی را منتسب به مولانا خواند و گفت بنای زندگی‌اش را بر روی مفهوم این ابیات تغییر داده است.

ابیاتی جعلی که او به عنوان یکی از پر مخاطب‌ترین برگزارکنندگان سخنرانی‌ها و ورکشاپ‌های حوزه روانشناسی،  به گفته خودش به بسیاری از افراد توصیه کرده است.

همین نمونه کوچک نشان می‌دهد که جعل در ادبیات تا چه اندازه می‌تواند با سرعت و در میان طیف گسترده‌ای از افراد جامعه تسری پیدا کند.

اگر هرکدام از ما پیش از به اشتراک گذاشتن مطلبی با دیگران، خود را مقید به بررسی منبع و صحت آن کنیم، سرعت انتشار این جعلیات به مرور کمتر خواهد شد.

موضوع ساده‌ای که کم‌کم می‌تواند راهی برای صیانت فضای مجازی و تارنمای فارسی از ادبیات جعلی و واژه‌های غیر اصیل منتسب به بزرگان ادبی و فرهنگی کشور باشد.

پایان پیام

کد خبر : 256471 ساعت خبر : 6:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=256471
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات