ساخت و ساز در باغ عفیف آباد را کدام کارشناس تایید کرده است؟

ساخت و ساز در باغ عفیف آباد را کدام کارشناس تایید کرده است؟

به گزارش گلونی ساخت و ساز در باغ عفیف آباد شیراز باعث نگرانی دوستداران این بنا و هنر و معماری ایرانی شده است.

این ساخت و ساز برای سریال «سووشون» است که نرگس آبیار برای شبکه خانگی می‌سازد.

باغ عفیف آباد شیراز باغ در سال ۵١ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و سال‌ها در اختیار ارتش بوده و تبدیل به باغ موزه سلاح‌های جنگی شده است.

این بنای دوره ناصری یکی از کهن‌ترین باغ‌های شیراز است.

ساخت و ساز در باغ عفیف آباد

درخواست توقف سریع ساخت‌وساز در محوطه باغ عفیف‌ آباد

مرجان حاجی رحیمی خبرنگار میراث در صفحه اینستاگرامش نوشت:

طبق بررسی‌های انجام شده، نرگس آبیار از اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و یا وزارت میراث در تهران مجوزی برای ساخت‌ و ساز در باغ عفیف آباد شیراز نداشته و اگر دارد، از ایشان تقاضا می‌کنم که این مجوزها را منتشر کنند تا بدانیم کدام کارشناس زیر چنین تقاضایی را امضا کرده است.

طبق ماده پانصد و شصت و چهار قانون مجازات اسلامی، هرکس بدون اجازه سازمان میراث‌ فرهنگی به مرمت، تعمیر، تغییر، تجدید و توسعه ابنیه ثبت شده در فهرست آثار ملی اقدام کند به حبس از شش‌ ماه تا دو سال و پرداخت خسارت محکوم می‌شود.

همچنین طبق ماده پانصد و شصت نیز هرکس بدون اجازه سازمان میراث‌ فرهنگی در حریم آثار تاریخی به عملیاتی دست بزند که سبب تزلزل بنیان بنا شده و یا در نتیجه آن عملیات به بنا لطمه یا خرابی وارد آید، علاوه بر رفع تخلف به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود‌.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس: سازه ساخته شده در باغ عفیف آباد، به صورت موقت بوده و به عمارت این باغ هیچ ضربه و آسیبی نمی‌زند.

موید محسن‌نژاد گفت: «برای ساخت یک فیلم سینمایی تاریخی به صورت موقت سازه‌ای در باغ تاریخی عفیف آباد احداث شده است.

این سازه به صورت موقت بوده و به عمارت باغ عفیف‌آباد هیچ ضربه و آسیبی نمی‌زند؛ بلکه به شکل پرتابل است و فاصله لازم هم با بنا رعایت شده و در پایان پروژه نیز باید توسط تهیه کنندگان و با نظارت به صورت ایمن جمع‌آوری شود.

هر چند در این سازه از اسکلت بنایی استفاده شده، اما بدون فوندانسیون و موقت است و پایان پروژه با ایمنی کامل جمع‌آوری می‌شود.»

غیرقانونی است

جمشید معینی، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شیراز در گفت وگو با خبرنگار فارس درباره این اقدام گفت: «اینها اگر هم بنا به ساخت و ساز و ایجاد تغییرات داشتند باید از سازه‌های موقت که قابل جا به جایی باشد استفاده می‌کردند.»

وی افزود: کار کردن به این شکل و با استفاده از ابزار و مصالح غیرقانونی بوده است.

ساخت و ساز در باغ عفیف آباد را کدام کارشناس تایید کرده است؟
باغ عفیف آباد شیراز

پایان پیام

کد خبر : 262193 ساعت خبر : 7:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=262193
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

تخریب باغ عفیف آباد را متوقف کنید! ساخت فیلم سینمایی به چه قیمتی؟؟ دست اندرکاران این فیلم نمی‌توانستند از ماکت این عمارت در یک استودیو استفاده کنند؟ نام تکنیک کروماکی به گوششان نخورده است؟!