مخالفت با طرح گردشگری داخل جزیره آشوراده

مخالفت با طرح گردشگری داخل جزیره آشوراده

به گزارش گلونی کارزاری مبنی بر مخالفت با طرح گردشگری و تجاوز به جزیره آشوراده در حال برگزاری است.

برخلاف خلیج فارس و آب‌های آزاد جنوب که جزایر بزرگ و کوچک بسیار و مشهوری دارد، شمال کشورمان اینگونه نیست و آشوراده یگانه جزیره مناطق شمالی قلمداد می‌شود؛ جزیره‌ای که از دیدنی‌های استان گلستان محسوب می‌شود.

آشوراده جزیره‌ای ایرانی در دریای خزر و خالی از سکنه است که سالانه، گردشگران زیادی برای بازدید از این جزیره منحصر به‌ فرد و گشت و گذار در این منطقه تاریخی به بندر ترکمن سفر می‌کنند و با قایق خود را به جزیره می‌رسانند.

این جزیره بزرگ‌ترین جزیره‌ ایرانی دریای خزر محسوب می‌شود که در مرکز شبه جزیره میانکاله‌ بندر ترکمن قرار دارد. جزیره آشوراده در ۱۰ کیلومتری بندر ترکمن واقع شده است و فقط ۴۰ کیلومتر با گرگان فاصله دارد.

جمعی از شهروندان و فعالان اجتماعی و محیط زیستی ایران، استان گلستان و گنبد کاووس در ارتباط با خبر اجرایی شدن طرح گردشگری در جزیره آشوراده، با امضای این نامه اعتراض شدید خود را نسبت به این تصمیم مضر برای محیط زیست و منابع طبیعی ایران اعلام کردند.

همچنین این مسئله و سؤال مطرح است که با توجه به اینکه فاصله‌ جزیره‌ آشوراده از ساحل شهر بندر ترکمن حدود چهار کیلومتر است و همه امکانات و زیر ساخت‌ها در شهر بندر ترکمن و بندر خواجه نفس و بندر گز مهیاست و ساخت امکانات گردشگری و توریستی در این مناطق با هیچ محدودیتی مواجه نیستند و گردشگر در صورت علاقمندی به طبیعت بکر و حیات وحش جزیره آشوراده ظرف کمتر از ده دقیقه می‌تواند به جزیره ورود پیدا کند، چه اصرار و دلیلی وجود دارد که بخواهیم درون جزیره آشوراده تأسیسات گردشگری حتی با لحاظ شدن معیارهای محیط زیست ساخته شود؟

بدون تردید گردشگران محیط زیستی مخالف صد در صد اینگونه دست‌اندازی به طبیعت به عنوان اجرای طرح گردشگری داخل جزیره آشوراده هستند.

گردشگر طالب محیط زیست خواهان لذت بردن از تماشای طبیعت بکر این منطقه است که ساخت و ساز چنین مواردی با توجه به ضوابط و معیارهای محیط زیستی در جزیره‌ آشوراده امکان‌پذیر نیست.

امید که در این طرح ضد محیط زیستی و ضد ملی بازنگری و تجدید نظر شود و شاهد پاسخگویی کتبی و مفید عملی به این درخواست باشیم.

یادمان باشد که ساخت هتل و تفریحگاه و توسعه طرح‌های گردشگری در هر نقطه دیگری و توسط هر شخص و نهادی ممکن است اما ساخت یک جزیره آشوراده با این موقعیت خاص طبیعی و خارق‌العاده در هیچ جای دیگری در ایران عزیز ممکن نیست.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 264659 ساعت خبر : 10:32 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=264659
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات