چای جوشیده و واکاوی در روابط خانوادگی

چای جوشیده و واکاوی در روابط خانوادگی

توجه کنید که احتمال لو رفتن داستان وجود دارد

فیلم‌های کوتاه، تصویری از طرح مسائل مختلفی خواهند بود که ذهن فیلمساز را به خود معطوف داشته و یا حاصلی از تجربه‌های زیستی او بوده است. فیلم کوتاه می‌تواند به نتیجه‌ای منتج شود می‌توان هم صرفا ذهن مخاطب را با مساله‌ای همراه سازد. چای جوشیده از آن دسته فیلم‌های کوتاه ساده و بی‌تکلفی است که در عین ساده بودن، هزاران نکته در کُنهِ خود نهفته دارد و بعید به نظر می‌رسد بیننده‌ای تجربه مشابه با ‌آن نداشته یا در اطراف خود ندیده باشد.

فیلم چای جوشیده به کارگردانی محمد علیزاده‌فرد در سال ۱۳۹۶ ساخته شده و محصول کشور ایران و در ژانر فیلم کوتاه و داستانی می‌باشد. در این فیلم علیرضا استادی، ساغر عزیزی، مریم خدارحمی، سامان غنائمی، آرش ماهان و کیمیا ملایی به هنرمندی پرداخته‌اند.

محمد علیزاده‌فرد کارهای کوتاه دیگری همچون «همسایه»، «سحری» و «تراس» را نیز ساخته است که جدیدترین آن با عنوان «تروا» در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

چای جوشیده فیلمی با تم ایرانی و خانوادگی است که از همان ابتدای شروع داستان، مخاطب خود را در فضای خانواده‌ای سنتی و ایرانی می‌بیند.

علیزاده‌فرد به زیبایی در طی پانزده دقیقه توانسته است با کاراکتر‌های نه چندان کم و پرداخت درست شخصیت‌ آنان در قصه، به سیری دراماتیک و پرتعلیق برای بیننده برسد که، قطعا این توانایی در ساخت فیلم کوتاه بسیار مهم و موثر است.

چای جوشیده و واکاوی در روابط خانوادگی

چای جوشیده عنوان درستی برای این اثر است چراکه اولین برخوردها و کشمکش شخصیت‌ها براساس یک جعبه چای شروع شده و رفته‌رفته لایه‌های زیرین روابط فامیلی این خانواده، چون صخره‌ای با کنار رفتن حرمت‌ها سر از آب بیرون آورده و تمام احترام‌های ظاهری ابتدای فیلم را زیر سوال می‌برد.

چای جوشیده موضوعی خاص یا ناب را نداشته اما با این وجود، به دلیل قابل تجربه بودن برای هر شخص در روابط شخصی و خانوادگی خود، بسیار انتخاب درست و موثری است که مخاطبین عام زیادی را با خود همراه می‌کند.

در این اثر شما نه منتظر اتفاق خارق‌العاده‌ای خواهید بود و نه انتظار دیالوگ‌های عمیق و فلسفی خواهید داشت اما به شدت با جریان ‌‌آرام و گاهی خروشان این خانواده همراه می‌شوید تا به سرانجام کار برسید.

به طور کل چینش درست روابط علی و معلولی در قصه به طوری که بار دراماتیک داستان بر آن سوار شود و برای بیننده باورپذیر و درست به نظر برسد، از انتخاب بخاری برای نصب در ابتدای فیلم تا پیدا کردن کارت جایزه توسط دختر بچه، همه از پرداخت درست و فکر شده فیلمنامه چای جوشیده حکایت می‌کند که در جای خود بسیار ارزشمند و قابل تحسین است.

در آخر اما می‌توان به پایان‌بندی فیلم اشاره کرد که، شاید کمی غیر قابل پیش‌بینی به نظر برسد اما، می‌توانست طوری دیگر پایان یابد تا حس انتقال صریح نتیجه‌ای اخلاقی به مخاطب دست ندهد.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 263100 ساعت خبر : 1:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=263100
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات