گرد و خاک کشورهای همسایه مهمان دائمی ایران خواهد شد؟

گرد و خاک کشورهای همسایه مهمان دائمی ایران خواهد شد؟

به گزارش گلونی مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، پدیده ریزگرد را همانند فرونشست پدیده‌ای ناشی از «تخریب سرزمینی» دانست.

شهبازی، با ابراز تاسف از اینکه مرز چشمه‌های ریزگرد در حال افزایش است، به ایسنا گفت: دست کم ۱۰ برابر مساحتی که در ایران چشمه ریزگرد داریم، در کشورهای اطراف ایران پراکنده شده است، به گونه‌ای که ایران تحت تاثیر ریزگردهای کشورهایی مانند عراق، سوریه، اردن، عربستان و در برخی مواقع کویت قرار می‌گیرد و این همان پدیده‌ای است که در کشور از روز جمعه تجربه شده است.

وی اضافه کرد: ما در حال حاضر از گرد و خاک کشورهای همسایه یعنی کشور عراق و سوریه‌ای صحبت می‌کنیم که ۷۰ تا ۸۰ درصد از منابع آبی آنها وابسته به کشور ترکیه است و از سوی دیگر ترکیه پروژه‌های سدسازی بزرگی را در دستور کار خود قرار داده است.

کاهش بارندگی در ایران در پدیده ریزگرد موثر است

عضو هیات علمی و دانشیار گروه محیط زیست پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: گرد و غباری که اکنون کشور را فرا گرفته منشاء خارجی دارد اما خشکی و کاهش بارندگی در ایران نیز بر شدت آن تاثیر گذاشته است.

مظاهر معین الدینی با بیان اینکه به طور کلی دو دسته گرد و غبار وجود دارد که کشور ایران را در برمی‌گیرد، گفت: یک دسته از این گرد و غبارها تقریبا از بهمن ماه آغاز می‌شود و ممکن است تا اواسط خرداد ماه ادامه پیدا کند؛ گرد و غبارهایی هستند که از کشورهای همسایه از جمله عراق، اردن، سوریه و عربستان که منبع فرسایش پذیر بادی محسوب می‌شوند و می‌توانند در اثر جریانات شدید بادی در بازه زمانی که گفته شده به ایران برسند و بخش‌هایی از کشور را تحت تاثیر خود قرار بدهند.

وی با اشاره به اینکه از خرداد ماه تا زمانی که بارندگی آغاز می‌شود یعنی تقریبا مهر ماه و آبان ماه، گرد و غبارهای موجود در کشور بیشتر منشاء داخلی دارند؛ افزود: فصلی که کشور تحت تاثیر گرد و غبار خارجی قرار دارد فصل بارندگی محسوب می‌شود، بنابراین اگر در این بازه زمانی بارندگی کمتر از حد مشخصی باشد منشاء گرد و غبار داخلی نیز بر آن تاثیر می‌گذارد و مزید بر علت خواهند شد.

پایان پیام

کد خبر : 266281 ساعت خبر : 9:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=266281
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات