دینامیت؛ کمدی تلخی است که می خنداند

دینامیت؛ کمدی تلخی است که می خنداند

به گزارش گلونی از زمان اکران تا پخش خانگی دینامیت، بازخوردهای زیادی پیرامون این فیلم شکل گرفته است.

برخی آن را پسندیده و برخی دیگر آن را تافته جدا بافته‌ای ندانسته‌‌اند که این فیلم به این درجه از مقبولیت برسد و بتواند در صدر پرفروش‌های سینمای ایران قرار گیرد.

انکارپذیر نیست که ژانر کمدی در ایران آن هم در یک دهه گذشته و درست در زمانی که مردم در فقر شادی و خنده در زندگی خود به سر می‌برند، افت قابل ملاحظه‌ای داشته و دروغ نیست اگر بگوییم دید و اعتماد مخاطب عام به این ژانر به شدت مخدوش شده به گونه‌ای که حاضر به تماشای رایگان برخی از آثار هم نیست.

در این میان باید تفاوت قائل بود بین کمدیِ معنادار و کمدیِ صرفا خنده‌دار که هر دو نیاز جامعه بوده و هرکدام در نوع خود، تماشاگر خاص خود را دارد.

دینامیت به کارگردانی مسعود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی و شیما محمد بیگی پس از ۳ سال توقیف از ۱۰ تیر ۱۴۰۰ در سینماهای سراسر کشور اکران شد، و طبق گفته کارگردان بر روی نسخه نهایی این فیلم هم سانسور اعمال شده‌ است.

این اثر نقدهای ضد و نقیضی از طرف منتقدان دریافت کرد اما با موفقیت تجاری همراه بود و با فروش بیش از ۵۰ میلیارد تومان (حدود ۵۸ میلیارد تومان)، پرفروش‌ترین فیلم دوران کرونا و پرفروش فیلم تاریخ سینمای ایران است.

دینامیت قصه قرار گرفتن شخصیت‌هایی متمایز با اعتقادات و سبک زندگی ناهمگون در یک مجتمع است که هیچ‌یک تاب تحمل همدیگر را نداشته و هرکدام درصدد شبیه کردن دیگری به خود است.

این اثر با خنده و شوخی واقعیتی را با کمک عنصر اغراق به تصویر می‌کشد که هرکدام از ما در جامعه به نحوی با آن مواجه بوده و قطعا صابون این نوع افراط و تفریط‌گری‌ها به تنمان خورده است!

دینامیت از نظر نگارنده اثری تا حدودی معنادار بوده که کفه کمدی آن بر معناگرایی آن چربیده و هنرش نشاندن لبخندی بر لب مخاطب است و مضمون «کار از گریه گذشتن و به آن خندیدن» را تداعی می‌کند.

در این اثر گرچه انتقال مفاهیم و معنا گل درشت بوده و عمقی تا آخر داستان حس نمی‌شود که بیننده را به قعر خود کشانده و ذهن را به فکر و تأمل وا دارد، اما با این وجود سطح دیالوگ‌ها یکدست نبوده و در قسمت‌هایی به شدت پرمغز و حساب شده نوشته شده است.

اگر به طور کل دنبال دلایل موفقیت دینامیت باشیم خواهیم دید که این اثر گرچه در محتوا، کمدیِ خنده‌دارِ درستی است اما، آنچه باعث دیده شدن این محتوا شده است بازیگرانی همچون محسن کیایی، پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر هستند که بیننده را با توجه به سوابق درخشان خود، مشتاق برای دیدن این فیلم می‌کنند.

این فیلم را می‌توانید از فیلیمو یا  نماوا تماشا کنید.

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 267746 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=267746
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات