معرفی فنی منطقه قله سیاه پلاس

معرفی فنی منطقه قله سیاه پلاس

به گزارش گلونی در کانال تلگرامی ترسیمان‌مپ درباره معرفی فنی منطقه قله سیاه پلاس آمده است:

اسم این قله در قدیم به پاکبود معروف بود و یکی از زیباترین قله‌های شمالی استان تهران است، سیاه‌پلاس را سیاهپالاس نیز می‌گویند، اما ما به آنچه بین کوهنوردان معروف است می‌پردازیم.

سیاه‌پلاس با ارتفاع ۳۳۷۵ متر مشرف بر دشت زیبای لار قرارگرفته و در حقیقت یکی از قلل دیواره جنوبی رشته کوه البرز میانی است، این کوه با قلل همسایه شرقی خود از طریق گردنه وستان متصل است، و می‌توان گفت قلل سیاه‌پلاس، وستان، نرده‌کوه و گل زردشرقی و غربی یک خط‌الراس را تشکیل داده‌اند.

معرفی فنی منطقه قله سیاه پلاس

نماشای گلونی را دنبال کنید

برای رسیدن به قله سیاه‌پلاس دو مسیر پرتردد وجود دارد که یکی از سمت غرب و از روستای ایرا آغاز می‌گردد و دیگری مسیر شرقی است که از روستای جورد شروع خواهد شد که ما برای چالش بیشتر مسیر شرقی را انتخاب کردیم، در ابتدا باید گفت این مسیر فقط مختص فصل تابستان است و از تردد در فصول پر بارش از ورود به این مسیر اجتناب ورزید.

جاده فرعی رودهن به جاجرود و لواسان بزرگ مسیر اصلی ماست، در منطقه روستای جورد از مسیر جدا شده و به سمت شمال طی طریق می‌کنیم.

بعد از پیمودن ۷ کیلومتر جاده خاکی پیمایش مسیر آغاز می‌گردد.

طول پیمایش ۱۱۷۰۰ متر، از ابتدا تا دوراهی دره وستان ۷۸۰ متر، از دوراهی وستان تا دوراهی دره هیلان ۱۷۰۰ متر، از دوراهی دره هیلان تا منطقه گلرد ۴۱۵۰ متر،  از گلرد تا گردنه ۲۲۰۰ متر، از گردنه تا قله ۲۸۷۰ متر

ارتفاع نقاط مهم: جورد ۲۱۵۰ متر، ابتدای پیمایش ۲۲۰۵ متر، معدن متروکه زغال سنگ ۲۴۳۵ متر، منطقه گلرد ۲۶۰۰ متر، گردنه ۲۸۸۰ متر، قله سیاه‌پلاس ۳۳۷۵ متر، گردنه قوشخانه  ۲۹۷۰ متر

شیب متوسط منطقه: از ابتدا تا فرعی دره هیلان ۷% معادل ۴ درجه، از دره هیلان تا گلرد ۸% معادل ۵/۴ درجه، از گلرد تا گردنه ۲۱% معادل ۱۲ درجه، از گردنه تا قله برار با ۲۸% معادل با ۱۶ درجه است.

درباره قله‌های البرز بیشتر بخوانید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 268168 ساعت خبر : 11:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=268168
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات