خوس دوزی بوشهر مهر اصالت جهانی گرفت

خوس دوزی بوشهر مهر اصالت جهانی گرفت

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: «در هشتمین داوری مهر اصالت جهانی، صنایع‌دستی بوشهر در رشته خوس‌دوزی موفق به دریافت مهر اصالت شد».

به گزارش گلونی به نقل از ایرنا، روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر روز سه‌شنبه به نقل از لیلا رحیمی اعلام کرد: «در این دوره از بین ۳۱ استان کشور، ۱۲ استان منتخب شده و شرکت کردند که «منیژه حسینی» از شهرستان جم استان بوشهر، در رشته خوس‌دوزی موفق به دریافت مهر اصالت جهانی شد».

وی بیان کرد: «داوری مهر اصالت یکی از مهم‌ترین رویدادهای مهم دنیا در حوزه صنایع‌دستی است که این دوره در کشور ازبکستان با حضور کشورهای غرب آسیا برگزار شد».

رحیمی عنوان کرد: «معیارهای بررسی مهر اصالت، هویت، کیفیت، اصالت و قابلیت تولید انبوه است که خوس‌دوزی بوشهر از تمامی این فاکتورها برخوردار بود».

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: «این اثر با اهدای صنعتگر هم استانی به موزه ازبکستان، در زمان حاضر در موزه بخارا نگهداری می‌شود».

خوس دوزی از هنرهای بومی استان بوشهر است که با نوارهای طلایی و نقره‌ای رنگ نقش‍‌هایی روی پارچه‌های توری دوخته می‌شود، نقش‌های کار شده در این رشته به شکل ذهنی و هندسی  است و بیشتر برای تزیین در شال‌های توری کاربرد دارد و در مراسم جشن و اعیاد مذهبی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنر خوس دوزی از صنایع دستی هرمزگان است

چهار اثر صنایع دستی هرمزگان در مسیر دریافت مُهر اصالت یونسکو قرار دارد

ابلاغ مراتب ثبت ملی ۶ میراث منقول فرهنگی تاریخی به استاندار بوشهر

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 270498 ساعت خبر : 9:30 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=270498
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات