پیامدهای استفاده از سم Bt برای اکوسیستم طبیعی

پیامدهای استفاده از سم Bt برای اکوسیستم طبیعی

به گزارش گلونی راه کوتاه مدتی که برای مقابله با پروانه برگ خوار سفید بلوط روی میز برخی مسئولان است سم پاشی و استفاده از نوعی از سم به نام Bacillus thuringiensis یا Bt است.

بر اساس داده‌های مقاله‌ای با عنوان Environmental Consequences of Bacillus thuringiensis Application for Natural Ecosystems که توسط Maria E. Belousova و همکارانش در مجله Toxins در سال ۲۰۲۱ تهیه و منتشر شده است پیامدهای زیست محیطی کرابرد باکتری باسیلوس تورنجینسیس (Bacillus thuringiensis) یا Bt در اکوسیستم‌های طبیعی بررسی شده است.

تصویر زیر اثرات BT را بر انواع گروه‌های موجودات زنده در اکوسیستم‌های طبیعی نشان می‌دهد. اثرات مستقیم بر موجودات زنده با فلش‌های سیاه و اثرات غیرمستقیم آنها بر سایر موجودات با فلش‌های خط چین نمایش داده شده‌اند. فلش‌های سبز اثرات مثبت احتمالی را نشان می‌دهند. فلش‌های موج دار انتقال BT از طریق بافت‌های گیاهی نشان می‌دهند.

اثرات سم BT
اثرات سم BT

لینک مقاله به زبان انگلیسی

باسیلوس تورنجینسیس که یک پاتوژن طبیعی در بی‌مهرگان و در درجه اول حشرات مختلف به شمار می‌رود، به طور گسترده‌ای به عنوان یک عامل کنترل بیولوژیکی استفاده می‌شود.

در حالی که ادعا می‌شود که ترکیبات مبتنی بر سم Bt برای ارگانیسم‌های غیرهدف به دلیل ویژگی بالای میزبان محوری این باکتری بی‌خطر هستند، شواهد رو به رشد نشان دهنده تبعات کاربرد آن‌ها در طولانی مدت برای اکوسیستم های طبیعی هستند.

برای مثال، پس از استفاده بر روی خاک در رویشگاه‌ها، سویه‌های Bt می‌توانند بر میکروارگانیسم‌های بومی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها تأثیر بگذارند و روابط پیچیده‌تری را با گیاهان محلی ایجاد کنند، از ظاهری عمدتاً مفید گرفته تا کلونی‌سازی گیاهان شبه-بیماری‌زا.

با اعمال تأثیر مستقیم بر حشرات هدف، Bt می‌تواند به طور غیرمستقیم بر سایر ارگانیسم های زنجیره غذایی تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، آنها می‌توانند روی بی مهرگان مختلف خاکی و زمینی تاثیر بگذارند و دریافت مکرر عوامل ویرولانس (بیماریزا) غیر مرتبط با سموم اصلی حشره‌کش می‌تواند دامنه میزبان Bt را به مهره داران از جمله انسان گسترش دهد.

حتی در غیاب اثرات مضر مستقیم، قرار گرفتن در معرض Bt ممکن است با کاهش طعمه و ارزش غذایی آن، ارگانیسم‌های غیرهدف را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه باعث کاهش تاخیر در زنده‌مانی آنها شود.

انعطاف پذیری فنوتیپی (ویژگی‌های بارز یک جاندار مانند ویژگی‌های زیست‌شیمی و فیزیولوژی) بسیار زیاد سویه‌های Bt، همراه با پیچیدگی روابط اکولوژیکی که می‌توانند در آن شرکت کنند، نشان می‌دهد که ارزیابی بیشتر ایمنی آفت کش‌های مبتنی بر Bt در آینده باید سطوح متعددی از سازماندهی اکوسیستم را در نظر بگیرد و به طیف گسترده‌ای از ساکنان آنها گسترش یابد.

چند منبع علمی و دانشگاهی درباره این آفت:

مقابله با پروانه برگ خوار سفید بلوط راه حل کوتاه مدت ندارد

مقاله‌ای کوتاه درباره این آفت در کشور ترکیه

کتاب پروانه برگ خوار سفید بلوط

تاریخچه ثبت گونه پروانه برگخوار سفید بلوط در خاورمیانه

بررسی بیولوژی و شناسایی دشمنان طبیعی کنترل کننده پروانه برگ خوار سفید بلوط در منطقه باغملک

مطالعه بیولوژیکی پروانه برگ خوار سفید بلوط و شناسایی دشمنان طبیعی آن در منطقه نودان کازرون

طرح پژوهشی ارزیابی باسیلوس تورنژینسیس فرآورده B.t.H روی ابریشم باف و پروانه برگ خوار سفید بلوط در استان آذربایجان شرقی

پایان پیام

مترجم: مریم قره‌‌گزلو

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 270798 ساعت خبر : 0:02 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=270798
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات