امضای کارزار رسیدگی به بازار سرپوشیده اراک

امضای کارزار رسیدگی به بازار سرپوشیده اراک

به گزارش گلونی این روزها کارزاری تحت عنوان درخواست حفظ و رسیدگی به بازار سرپوشیده اراک در حال برگزاری و جمع‌آ‌وری امضاست.

 امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از محورهای اساسی توسعه و پیشرفت اقتصادی شهرها قلمداد می‌شود. این موضوع که شهرستان اراک در استان مرکزی و حتی در کشور از لحاظ موقعیت تاریخی و اجتماعی دارای اهمیت است، بر کسی پوشیده نیست.

اما متأسفانه در این حوزه پر منفعت و البته مفرح، در حق حفظ بناهای تاریخی کم توجهی و کم لطفی زیادی شده که حراست از آن‌ها مغفول مانده است و بخش گسترده‌ای از بافت تاریخی شهرستان‌های این استان به خصوص شهرستان اراک و بنای کم نظیر بازار سرپوشیده دچار تخریب و آسیب شده است.

یکی از معدود جاذبه‌های گردشگری باقیمانده در اراک بازار سرپوشیده آن است که به دلیل عدم توجه و نداشتن مسئول مشخص در حال زوال و از بین رفتن است.

کاروانسراهای قدیمی مرتبط به بازار سرپوشیده شهر اراک نیز که متصل به بازار بوده و جزو بافت تاریخی بازار محسوب می‌شود به توجهی ضروری نیاز دارد.

به همین منظور این درخواست از جانب مردم در سایت کارزار خطاب به استاندار استان مرکزی ارائه شده است و از مسئولین ذی‌ربط این انتظار وجود دارد که بر اساس مسئولیت خود، توجه فوری و لازم به حفظ این بنا و سایر آثار تاریخی نموده و با همکاری میراث فرهنگی و شهرداری و سایر دستگاه‌ها، این اثر تاریخی را به‌ شکلی شایسته بازسازی و پس از آن با تعیین مسئول مشخص، زمینه نگهداری مناسب آن را فراهم سازند. این کارزار از ٢٦ تير ١٤٠١ آغاز شده و تا ٢٦ شهريور ١٤٠١ ادامه دارد.

گفتنی است بازار اراک یکی از اولین بناهای این شهر به شمار می‌رود و بنای مجموعه بزرگ بازار اراک شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاراوانسراها در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بافت مرکزی سلطان آباد (نام قدیم اراک) بنیان گذاشته شد.

همچنین این بازار به مرکزیت چهارسوق، دارای دو مسیر شمالی، جنوبی و شرقی، غربی است که از ۴ جهت به دروازه‌های قدیم شهر متصل می‌شده‌ است و به بیانی استراتژیک‌ترین نقطه شهر در زمان‌های دور بوده است.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

درخواست رسیدگی به وضعیت جاده اراک ازنا

مطالبه مقابله با آلودگی هوای شهر شیراز

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 273141 ساعت خبر : 10:24 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=273141
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات