بلبل زیر دم سرخ برای اولین بار در استان کرمان دیده شد

بلبل زیر دم سرخ برای اولین بار در استان کرمان دیده شد

برای نخستین بار در استان کرمان حضور بلبل زیر دم سرخ (Pycnonotus cafer) به ثبت رسید.

به گزارش گلونی به نقل از اداره روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست استان کرمان: «برای نخستین بار در شهرکرمان در تقاطع بلوار جمهوری-بلوار رضوان، مختصات جغرافیایی ۴۹۸۵۵۲ – ۳۳۴۸۴۸۶ در ساعت ۷ صبح مورخ ۴/۵/۱۴۰۱ یک قطعه بلبل زیردم‌سرخ  بر روی سیم برق با چشم غیر مسلح توسط محمد ابراهیم صحتی ثابت کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان مشاهده شد».

لازم به توضیح است: «بلبل زیردم‌سرخ از گونه‌های غیر بومی ایران محسوب می‌شود که نخستین بار در تاریخ ۱۶/۱۲/۱۳۸۵ تعداد ۱۲ قطعه در شرق جزیره کیش حضور این پرنده به ثبت رسیده است، پس از آن حضور یک قطعه این گونه در تاریخ ۲۹/۱/۱۴۰۰ در اهواز و در تاریخ ۲۱/۷/۱۴۰۰ تعداد ۲ قطعه در کاشان نیز گزارش شده است».

این پرنده مقیم شبه‌قاره هند از جمله سری‌لانکا تا برمه و بخش‌هایی از تبت است و توسط انسان به بسیاری از مناطق دنیا از جمله جزایر فیجی، ساموا، تونگا و هاوایی در اقیانوس آرام، دوبی، ایالات متحده، آرژانتین و نیوزیلند معرفی شده است.

این گونه به دلیل اثرات مخربی که بر محیط زیست بومی این مناطق گذاشته یکی از تنها سه پرنده‌ای است که در فهرست بدترین ۱۰۰ گونه مهاجم دنیا قرار گرفته است (مرغ مینا و سار معمولی دو پرنده دیگر این فهرست هستند) در ایران از جمله پرندگان از قفس رها شده محسوب شده و شاید نمونه کرمان نیز از پرندگان رها شده از قفس باشد که نیاز به تحقیقات میدانی بیشتری دارد.

بلبل زیر دم سرخ

این پرنده از راسته گنجشک‌سانان و تیره بلبلان است و با تاج کوتاهی که سرش را به حالت لوزی درآورده به راحتی قابل تشخیص است.

طول بدن ۲۰ الی ۲۲ سانتی متر، بلبلی زیبا و پر جنب و جوش و تا حدی شبیه به «بلبل خرما» است، ولی به سبب جثه بزرگ‌تر و پوش پرهای قرمز درخشان زیر دم، از آن متمایز می‌شود.

نر و ماده هم شكل و فاقد تغییرات فصلی هستند. در پرنده بالغ سر، گردن و بالای سینه یكدست سیاه و لکه خاكستری مایل به قهوه‌ای ناواضحی روی گونه‌ها دارد.

کاکل كوچكی نیز روی تارک‌سر دیده می‌شود. روتنه، سینه و بخش بالایی شكم قهوه‌ای و به واسطه حاشیه سفید، رنگ پرها ظاهری فلس‌دار دارد و ما بقی زیرتنه سفید مایل به خاكستری یا خاكستری چرک است.

دمگاه سفید، دم سیاه و انتهای آن سفید است. منقار و پاها نیز سیاه هستند.

پرنده نابالغ شبیه به بالغ‌ها است، ولی سر قهوه‌ای مایل به سیاه دارد.

سفیدی دمگاه با ته رنگ نخودی همراه است و سفیدی انتهای دم چندان مشخص نیست.

افراد دو رگه حاصل از آميختگی اين گونه با «بلبل خرما» بدن روشن‌تر دارند.

همچنین پرنده‌ای چالاک، پر سر و صدا و اجتماعی است. به طور معمول به صورت جفت و در خارج از دوره جوجه‌آوری در دسته‌های کوچک دیده می‌شود.

پروازی سریع و قوی دارد. درخت‌زی است، ولی گاهی برای شکار حشرات روی زمین فرود می‌آید.

جوجه‌آوری از اسفند و با تشكیل قلمرو آغاز می‌شود. تک همسر است و آشیانه‌اش كاسه‌ای از برگ‌ها، شاخه‌های كوچک و ریشک‌ها است كه آن را روی بوته‌ها، پرچین‌ها و شاخه‌های باریک درختان بنا می‌كند و درونش را با علوفه نرم، مو و پر می‌پوشاند.

به طور معمول سه تا چهار و گاهی دو تخم نیمه بیضی، صاف، صیقلی، به رنگ سفید یا سفید مایل به صورتی، با خال‌های قهوه‌ای مایل به بنفش یا مایل به قرمز و به ابعاد ۲۱.۹ × ۱۶.۲ میلی‌متر می‌گذارد.

جوجه‌ها در بدو تولد پوشیده از كرک، ناتوان و برای تغذیه وابسته به والدین هستند.

اطلاعات بیشتری در خصوص دوره پرورش جوجه‌ها در دست نیست.

به طور معمول دو تا سه دسته تخم در هر دوره جوجه‌آوری می‌گذارد.

آنها از میوه‌ها، گلبرگ و شهد گل‌ها، حشرات و گاهی مارمولک‌های کوچک تغذیه می‌کنند.

از نظر حفاظتی در فهرست کمترین نگرانی فهرست سرخ آ.یو.سی. ان قرار دارد.

منابع:

-سایت باشگاه پرنده نگری ایرانیان

-سایت ویکی‌پدیا

-سایت موسسه موضوع شناسی احکام فقهی

Azin, F., Nosrati, S.M.,  Amini, H., 2008,  Occurrence of the Red-vented Bulbul Pycnonotus cafer on Kish Island, Northeastern Persian Gulf, Iran, Podoces,3(1/2)-.

زادآوری اردک بلوطی برای اولین بار در تالاب گندمان ثبت شد

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 272599 ساعت خبر : 10:48 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=272599
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات