حامیان محیط زیست خواستار تخریب سد سیوند شدند

حامیان محیط زیست خواستار تخریب سد سیوند شدند

به گزارش گلونی این روزها کارزاری تحت عنوان درخواست هزاران نفر برای تخریب سد سیوند در حال برگزاری و جمع‌آ‌وری امضاست.

متأسفانه به دلیل سوء مدیریت راهبردی و به کارگیری افراد غیر متخصص کار نابلد و تصمیم‌گیری‌های غیر کارشناسانه، طی چندین سال متمادی شاهد سدسازی‌های بی‌رویه و غیر اصولی در کشور بوده‌ایم که نه تنها این سدها بازدهی مفید نداشته‌اند بلکه مسبب مشکلات سخت و بعضا غیر قابل حل شده‌اند. همچون سدهای گتوند و سیوند و… .

حال درباره سد سیوند باید خاطر نشان کرد که در ماه‌های ابتدایی سال ۸۴ با هشدار معدودی از رسانه‌های گروهی و بیشتر توسط دوستداران حقیقی محیط زیست، میراث فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد، خطر ساخت سد سیوند به گوش افکار عمومی رسید و نخسین زمزمه‌های مخالفت با ساخت این سد از همان تاریخ شروع شد.

تا اواسط دهه ۸۰ بختگان و طشک دریاچه‌های پرآبی محسوب می‌شدند که از سال ۸۶ با افتتاح سد سیوند به سرعت خشک شدند. این سد علاوه بر اینکه سبب خشک شدن دریاچه‌های طبیعی شد، حتی به علت احداث در مکان نامناسب و اشتباه هیچ آبی را ذخیره نکرد و یک بیابان را به جای دریاچه‌ای پر آب در پشت خود ایجاد کرده است.

حال سال‌‌ها پس از احداث سد سیوند، هیچ‌گاه اهداف اصلی این سد به دلیل مشکلات فنی محقق نشده، همچنین موجب شده تا محیط زیست پایین‌دست رودخانه کُر به طور کامل خشک شود و ضمنا دریاچه‌های طشک و بختگان و اراضی کشاورزی پایاب حوضه آبریز را به نابودی کامل رسانده است.

قابل ذکر است که اشتباهات کاملا مشهود و نابخشودنی فنی در انتخاب محل ساخت سد باعث شده تا هر آبی که به دریاچه پشت سد می‌رسد یا به بخار تبدیل شده و یا در زمین نشست پیدا کند. شوربختانه سد سیوند به عجیب‌ترین سد ایران تبدیل شده که یک بیابان عظیم با گودال‌های آب کوچک را در پشت خود به وجود آورده است.

با استناد به اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت و حمایت از محیط زیست وظیفه‌ای همگانی به شمار می‌رود و نه تنها سازمان حفاظت از محیط زیست بلکه تمامی دستگاه‌های حاکمیتی نظام و مردم عادی یا نهادهای غیر دولتی باید حامی این میراث گران‌بها باشند.

به همین منظور این درخواست در سایت کارزار خطاب به سازمان آب منطقه‌ای فارس ارائه شده است تا در اولین فرصت اقدامی علمی و کارشناسانه بطور جدی انجام شود. این کارزار از ٢٨ دی ١٤٠٠ آغاز شده و تا ٢٥ اسفند ١٤٠١ ادامه دارد.

برای امضای این کارزار به این لینک مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر کارزارها و حمایت از آنها روی این لینک کلیک کنید.

پایان پیام

نویسنده: ملیکا طاهری عطار

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 272918 ساعت خبر : 7:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=272918
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات