بیش از پنج هزار بال گونه حمایت شده گاوچرانک در نوار مرزی گرمی

بیش از پنج هزار بال گونه حمایت شده گاوچرانک در نوار مرزی گرمی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گرمی از مشاهده بیش از پنج هزار بال گونه حمایت شده گاوچرانگ در مناطق آبی نواری مرزی شهرستان گرمی خبر داد.

به گزارش گلونی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، ایرنا، رضا رحیمی روز پنجشنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: «در بررسی میدانی از منطقه موران و نوار مرزی شهرستان گرمی، دسته‌های بزرگ پرنده حمایت شده گاوچرانک که گونه‌ای از حواصیل‌ها است در نواحی نزدیک به رودخانه‌ها و منابع آبی مشاهده شد».

وی با بیان اینکه تعداد گاوچرانک مشاهده شده در این مناطق بیش از پنج هزار بال برآورد شده است، افزود: «با توجه به مشاهده این پرندگان در دو طرف مرز، به احتمال زیاد آنها از کشور جمهوری آذربایجان به منطقه مهاجرت کرده باشند».

گاوچرانک در نوار مرزی گرمی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گرمی با بیان اینکه طبق اظهار اهالی محل، این پرنده در سال‌های پیش نیز در این موعد به منطقه مهاجرت کرده بودند، بیان کرد: «امسال تعداد این پرندگان در منطقه افزایش قابل توجهی داشته است».

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گرمی اضافه کرد: «کارشناسان محیط زیست با حضور در منطقه به اهالی و جوامع محلی در خصوص اهمیت این گونه و حفاظت از آنها توضیحاتی ارائه کردند».

رحیمی از دوستداران حیات وحش و محیط زیست خواست ضمن ممانعت از شکار و صید یا زنده‌گیری پرندگان و تخریب زیستگاه‌های تالابی، در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا هرگونه مورد تلفات یا بیماری با شماره ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

شهرستان گرمی مغان در صد کیلومتری شمال اردبیل و در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان واقع است.

پرنده گاوچرانک نوعی حواصیل ساکن آسیا، آفریقا و اروپا است که توانسته به راحتی در دیگر نقاط جهان مشاهده شود.

گاوچرانک از راسته پلیکان‌سانان (Pelecaniformes) و خانواده حواصیلان (Ardeidae) است که از سال ۲۰۰۸ از خانواده حواصیلان و راسته لکلکیان جدا شده و جز پلیکانان یا سقا مرغان محسوب می‌شوند.

با توجه به اینکه گاوچرانک بیشتر روی گاو یا در کنار آن، روی زمین می‌ایستد و حشره‌های مزاحم گاو را شکار می‌کند و گاهی هم بر گاو سوار و از انگل‌های پوستی‌اش تغذیه می‌کند (گاو را می‌چرد) نام فارسی و انگلیسی این پرنده، از همین رفتارش گرفته شده است.

گاوچرانک یک حواصیل سفید رنگ و به نسبت کوچک است

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 273068 ساعت خبر : 10:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=273068
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات