انسان جهانخوار در انقراض ششم

انسان جهانخوار در انقراض ششم

«الیزابت کُلبرت» در «انقراض ششم» روایت تلخ و دردناکی از آینده جهان و البته انسان دارد. انسانی که دست‌هایش در این روند انقراضی به‌شدت آلوده است.

به گزارش گلونی زمانی خودم گمان می‌کردم که اگر پیر بشوم به نوه‌هایم خواهم گفت که در جوانی ما ایران این طور بود و آن طور و هرگز گمان نمی‌کردم مرگ دریاچه ارومیه را در روزگاری به چشم ببینم که تا پیری فاصله بسیار است.

جهان پیش چشم ما به سرعت دگرگون می‌شود و انقراض ششم هر روز در صدر اخبار است. از مرگ یک یوزپلنگ آسیایی در جاده یا تخریب روزانه جنگل‌های هیرکانی و زاگرس.

این کتاب گزارشی است از واقعیت‌های تلخ و باورنکردنی. من وقتی جمله رئیس محققان موسسه علوم دریایی استرالیا را در این کتاب خواندم شاید برای اولین بار در زندگی از سرنوشت حتمی‌مان ترسیدم. آقای ورون که سال‌ها بر روی مرجان‌ها تحقیق کرده نوشته است: «امروز اطمینان کامل دارم که این دنیا برای فرزندان ما باقی نخواهند ماند.»

کتاب سرشار است از اعداد و ارقامی که شاید برخی را در رسانه‌ها خوانده باشید. مثل این که ما از روزگار صنعتی شدن چقدر جنگل از داست داده‌ایم، چقدر کربن تولید کرده‌‌ایم و چقدر سد ساخته‌ایم.

اما در کتاب چیزهایی هست که در رسانه‌ها نیست و شاید سانسور شده است. به دست خودمان. خودمان که دست‌های آلوده‌مان را مخفی کرده‌ایم.

به گزارش کتاب و بر اساس یافته‌های علمی، آغاز انقراض حیوانات بزرگ‌ در استرالیا با ورود انسان خردمند به این منطقه همزمان بوده است و انقراض بسیاری از حیوانات به ویژه علف‌خواران بزرگ‌ به دست ما اتفاق افتاده است.

حیوانات بزرگ دوره بارداری طولانی دارند، دوقلوزایی ندارند و تا به سن نوجوانی نرسند زادوولد نمی‌کنند پس اگر یک گروه شکارگر ده نفره از انسان‌های خردمند فقط یک ماموت در سال شکار می‌کردند طی ۷۰۰ سال نسل ماموت تا صدها کیلومتر در آن منطقه منقرض می‌شد، که شد.

تلخ‌تر این است که ما انسان‌ها در قرن نوزدهم یک پرنده به نام ماهی‌گیرک بزرگ را تا آخرین قطعه شکار کردیم و حالا اگر بخواهیم در یک جمله دلیل انقراض این حیوان را بیان کنیم باید بگوییم: آن قدر خوردیم که تمام شدند!

کتاب انقراض ششم در هر فصل یک سند از دست‌های آلوده ما در ششمین انقراض بزرگ رو می‌کند. انقراضی که مدت‌هاست آغاز شده، آن هم به دست ما که بر شاخه نشسته‌ایم و بُن می‌بریم.

این کتاب را می‌توانید در طاقچه و فیدیبو آنلاین بخوانید و یا از این لینک به صورت فیزیکی تهیه کنید.

معرفی سایر کتاب‌ها را اینجا بخوانید

پایان پیام

نویسنده: رضا ساکی

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 275397 ساعت خبر : 6:10 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=275397
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات