تاریخچه زلزله های بزرگ در ترکیه

تاریخچه زلزله های بزرگ در ترکیه

به گزارش گلونی رخداد لرزه‌ای با بزرگای ۷‌.۸ ریشتر ساعت ۴:۱۷ بامداد دوشنبه، (۱۷ بهمن) جنوب شرق ترکیه را لرزاند.

«رومرکز» این زلزله در ۳۷ کیلومتری شهر غازی آنتیپ و مرکز استانی به همین نام تشخیص داده شده است.

در جریان این زمین لرزه خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارده شد و تیم‌های نجات و جستجو در حال آوار برداری و نجات کسانی هستند که در زیر آوارها گرفتار شده‌اند.

با رخ دادن این اتفاق که واکنش‌های جهانی را در پی داشت، این سوال پیش می‌‌آید که آیا زلزله‌های قبلی ترکیه با چه شدت و در چه زمانی رخ داده است.

دکتر مهدی زارع روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا در مورد تاریخچه زلزله های بزرگ در ترکیه در ترکیه اظهار داشت: «زلزله ارزنجان سال ۱۹۳۹ ترکیه با بزرگای ۷.۸ ریشتر نیز تلفات زیادی داشت و بعد از آن از نظر تاریخی زلزله با بزرگای مشابه سراغ نداریم و رخداد لرزه ای روز دوشنبه شدیدترین زلزله بعد از واقعه سال ۱۹۳۹ به شمار می‌آید.

شهر ارزنجان که در یک حوضه فروکشش (pull-apart) در محل اتصال سه گسل فعال؛ یعنی گسل‌های شمال آناتولی، شمال شرق آناتولی و گسل اواجیک قرار دارد، یکی از خطرناک‌ترین مناطق لرزه‌زا است.

فعالیت‌های لرزه‌ای مهم از جمله رویدادهای ۲۷ دسامبر ۱۹۳۹ (با بزرگای ۷.۸ ریشتر) و ۱۳ مارس ۱۹۹۲ (با بزرگای ۶.۶ ریشتر) به این پهنه مربوط است.»

وی در مورد پس‌لرزه‌ها در این منطقه نیز توضیح داد: «منطقه تا مدت‌ها فعال خواهد بود و باید انتظار پس‌لرزه‌های زیادی را داشت‌ در مورد وقوع زلزله بزرگ مشابه نیز نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی کرد.»

گفتنی است تا این لحظه، بر اثر این حادثه بیش از ۵ هزار نفر در ترکیه جان خود را از دست دادند. تعداد مجروحان در این کشور به ۲۶هزار و ۷۲۵نفر رسید و مساحت متاثر از زلزله حدود ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع است.

این حادثه یک فاجعه بشری است.

پایان پیام

کد خبر : 275567 ساعت خبر : 10:28 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=275567
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات