رویت دوباره پلنگ در اشکورات

رویت دوباره پلنگ در اشکورات

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از مشاهده و ثبت پلنگ ایرانی برای دومین بار طی روزهای اخیر در منطقه شکارممنوع اشکورات رودسر خبر داد.

به گزارش گلونی به نقل از روابط عمومی و امور رسانه حفاظت محیط زیست گیلان، حمزه عشوری، از مشاهده و ثبت پلنگ ایرانی برای دومین بار در طی روز های گذشته در ارتفاعات برفی شهرستان رودسر خبر داد.

وی دربازه رویت دوباره پلنگ در اشکورات افزود: «محیط‌بانان شهرستان رودسر با نصب دوربین‌های تله‌ای موفق به ثبت یک قلاده پلنگ دیگر در ارتفاعات منطقه شکارممنوع اشکورات رودسر شدند.»

مهندس عشوری تصریح کرد: «منطقه شکارممنوع اشکورات با شرایط جغرافیایی کوهستانی، زیستگاه مناسبی برای حیوانات وحشی به شمار می‌رود. مکانی که گونه‌های جانوری از جمله کل و بز، پلنگ، گراز، گرگ و روباه را در این منطقه می‌توان مشاهده نمود.»

این مقام مسئول افزود: «با توجه به نقش تکمیل‌کننده گوشت‌خواران در چرخه‌ زیستی و غذایی، حضور گوشت‌خوارانی نظیر پلنگ از جنبه اکولوژیکی برای منطقه بسیار ارزشمند است.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تأکید کرد: «برای حفاظت بیشتر از گونه‌های جانوری نیازمند همکاری و حمایت مردم، خصوصا جوامع محلی هستیم.»

گفتنی است در کتاب «اطلس پستانداران ایران» که سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر کرده، درباره یوزپلنگ آسیایی آمده است:

ويژگی‌های ظاهری: طول سر و بدن ۱۱۰ تا ۱۳۰سانتيمتر، طول دم ۶۰ تا ۸۰ سانتيمتر، ارتفاع بدن ۶۰ تا ۸۰ سانتيمتر و وزن ۲۰ تا ۴۰ كيلوگرم است. نر و ماده هم‌شكل‌اند.

سر کوچک، دست و پای بلند و کشيده، کمر باريک، سينه بزرگ، دم بلند و کلفت و گوش‌های کوچک و گردی دارد.

سطح بدن پوشيده از موهای نخودی رنگ تا زرد كم رنگ با خال‌های كوچک سياه و توپر است.

موهای قسمت‌های زيرين بدن سفيد است. دو نوار سياه رنگ از گوشه چشم تا دهان «خط اشکی» ‌امتداد دارد. پنجه‌های آزاد با ناخن‌های غيرقابل جمع شدن، يکی از مهمترين وجوه تمايز يوزپلنگ از ساير گربه‌سانان است.

ساختار بدن یوزپلنگ به گونه‌ای است که امكان دویدن با سرعتی در حدود ۱۰۵ كیلومتر در ساعت را به او می‌دهد، به همین دلیل سريع‌ترين پستاندار خشکی جهان نام گرفته است.

وضعيت حفاظتی: در زمره گونه‌های درخطر انقراض سازمان حفاظت محيط زيست است. کاهش طعمه‌ها و تصادفات جادهای از مهمترين عوامل کاهش جدی جمعیت به شمار می‌رود. از نظر جهانی، در طبقه آسیب پذیر VU فهرست سرخ IUCN و پيوست I کنوانسيون CITES قرار دارد.

اما زيرگونه يوزپلنگ آسيايی به عنوان يکی از در معرض خطرترين گربه‌سانان دنيا در طبقه به‌شدت در معرض خطر انقراض CR قرار دارد.

از سال ۱۳۸۰ تاکنون پروژه‌ای تحت عنوان حفاظت از یوز آسیایی و زیست‌بوم‌های مربوط با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای بین‌المللی در حال انجام است.

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 276035 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=276035
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات