فیلمبرداری از یک ماهی در عمق ۸ کیلومتری اقیانوس

فیلمبرداری از شنای یک ماهی در عمق ۸ کیلومتری اقیانوس

دانشمندان برای اولین بار از شنای یک ماهی در عمق خارق‌العاده‌ای از اقیانوس فیلمبرداری کردند که مشاهده‌ی این‌ گونه در عمیق‌ترین حالت تاکنون بوده است.

به گزارش گلونی به نقل از ایسنا، این گونه که نوعی حلزون ماهی از سرده «Pseudoliparis» است زمانی که در حال شنا در عمق هشت هزار و ۳۳۶ متری بود مورد فیلمبرداری قرار گرفت.

این فیلم توسط یک فرودگر خودکار که در درازگودال ایزو–اوگاساوارا در جنوب ژاپن رها شده بود، ثبت شد.

دانشمند ارشد این پروژه می‌گوید که این حلزون ماهی می‌تواند در حداکثر عمقی که یک ماهی می‌تواند در آن زنده بماند شنا می‌کند.

مشاهده عمیق قبلی در عمق هشت هزار و ۱۷۸ متری در جنوب اقیانوس آرام در گودال ماریانا انجام شده بود. بنابراین این کشف رکورد عمق را با ۱۵۸ متر شکست.

فیلمبرداری از شنای یک ماهی در عمق ۸ کیلومتری اقیانوس برای اولین بار
فیلمبرداری از شنای یک ماهی در عمق ۸ کیلومتری اقیانوس برای اولین بار

یک دانشمند اعماق دریا در دانشگاه استرالیای غربی ۱۰ سال قبل ‌پیش‌بینی کرد که احتمالا در عمق ۸۲۰۰ متری تا ۸۴۰۰ متری می‌توان ماهی پیدا کرد. اکنون یک دهه تحقیقات در سراسر جهان این پیش‌بینی را تایید می‌کند.

از این ماهی بوسیله یک دوربین متصل به یک وزنه که از کنار یک کشتی آزاد رها شد، فیلمبرداری کردند. یک طعمه به این تجهیزات اضافه شد تا حیات زیر دریا به آن جذب شود.

اگرچه نمونه مورد نظر برای شناسایی کامل نوع گونه آن، صید نشد اما چندین ماهی کمی بالاتر در نزدیکی عمق ۸۰۲۲ متری به دام افتادند.

این ماهی‌ها که خود حلزون ماهی از سرده «Pseudoliparis belyaevi» بودند، رکورد عمیق‌ترین صید ماهی را به نام خود ثبت کردند.

حلزون ماهی‌ها واقعا قابل توجه هستند. بیش از ۳۰۰ گونه از آن‌ها وجود دارد که بیشترشان در آب‌های کم عمق زندگی می‌کنند.

اما گروه‌هایی از حلزون ماهی‌ها نیز با زندگی در آب‌های سرد قطب شمال و قطب جنوب و همچنین تحت شرایط فشار شدید در عمیق‌ترین گودال‌های جهان، سازگار شده‌اند.

در عمق هشت کیلومتری، آنها بیش از ۸۰ مگاپاسکال یا ۸۰۰ برابر فشار سطح اقیانوس را تجربه می‌کنند. بدن ژلاتینی آنها به این موجودات کمک می‌کند تا زنده بمانند.

نداشتن بادکنک شناوری که یک عضو پر از گاز برای کنترل شناوری در بسیاری از ماهی ‌است، برای آن‌ها یک مزیت اضافی است.

رویکرد آن‌ها نسبت به غذا نیز مزیت دیگری است. آنها از سخت‌پوستان کوچک تغذیه می‌کنند که تعداد زیادی از آن‌ها در درازگودال‌ها وجود دارند.

ایران چند گونه ماهی مهاجر دارد و چرا در خطر انقراض هستند؟

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 276456 ساعت خبر : 3:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=276456
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات