نوروز تمرین دموکراسی خواهی است

نوروز تمرین دموکراسی‌خواهی است

به گزارش گلونی نعمت‌الله فاضلی در کانال تلگرامش نوشت: چرا نوروز مهم و ماندگار است؟ از میان آیین‌های ایرانی هیچ یک ماندگاری و اهمیت نوروز را ندارند.

حمله اعراب و هجوم مغولان و تحول تجدد نه تنها نوروز را نکاست بلکه بر آن افزود. چنان افزود که اینک عالی‌ترین و والاترین آیین همگانی ایران و ایرانی است.

تنها آیینی است که ایرانی هر جا و در هر موقعیتی آن را پاس می‌دارد و چون جان برایش گرامی است.

جان به در بردن نوروز از باستانی‌ترین لحظه تاریخ تا امروز، معجزه فرهنگی تام و تمام ایران است.

نوروز نه به اعراب حجاز تعلق داشت و دارد نه به وحشیان مغول و نه از جنس ولنتاین و جشن‌های دست ساخت مدرن است.

دشمن هم کم نداشت و ندارد اما اراده ایرانی بر نگهداری و ماندگاری ابدی نوروز استوار شده و استوار می‌ماند.

چرا؟ مگر این آیین چه دارد که جایگزینی ندارد و نخواهد داشت؟ نوروز چه می‌گوید و چه می‌خواهد که چنین با اندیشه و احساس انسان ایرانی عجین شده و جدا ناپذیر است؟

نوروز و تمرین دموکراسی‌خواهی

پاسخ‌های بسیار به این پرسش‌ها داده‌اند و هر زمانه‌ای نسل‌های تازه می‌آیند و پاسخ‌های زمینه و زمانه خود را می‌دهند. و امروز هم مثل دیروزها و مثل فرداها پاسخ‌هایی دارد که از روح زمانه می‌آید.

آنها را می‌گویم تا آیندگان ما بدانند امروزی‌ها چرا دل به نوروز داده‌اند و لبریز از شوق آنند.

۱. نوروز، تمرین دموکراسی‌خواهی است. نوروز همه شمول است و در آن خودی و غیرخودی، مذهبی و غیرمذهبی، شان و منزلتی برابر دارند.

نوروز، کسی را به خاطر اندیشه‌اش، ایمانش یا داشته‌ها و نداشته‌هایش طرد نمی‌کند. نوروز ، آدم‌ها را به دسته‌ها و فرقه‌ها و طبقه‌ها تقسیم نمی‌کند.

نوروز، در خدمت توجیه سلطه و سیطره گروهی بر گروه دیگر نیست.

در زمانه ما که ارزش‌های دموکراتیک، جهانشمول شده و ملت‌ها رویای دموکراتیک شدن دارند، نوروز، آیین تجلی‌دادن این خواست همگانی است.

۲. نوروز، پاسداشت انسان و انسان‌ورزی است. در زمانه‌ای که سخن گفتن از انسان، کفر است، نوروز جشنی است برای شادمانی انسان، نو شدن انسان، دیده شدنش و به تسخیر درآوردن کوچه و خیابان و میدان شهر برای چند روزی.

۳. نوروز، آیین مهر و مهربانی است. در زمانه‌ای که تعصب، دشمنی و دشمن‌تراشی، و کینه و کینه‌توزی، فضیلتی سیاسی است و پاداش می‌گیرد، نوروز، دعوت به دیدار، هدیه‌دادن، بوسیدن، رقصیدن و خواندن و شادمانی است. نوروز راه و رسم با هم بودن است.

۴. نوروز، نو شدن است، نو شدنی دایمی. در زمانه‌ای که تغییرخواهی، جرم و گناه است، نوروز، شوق تغییر و شور رهایی از کهنه گرایی‌هاست.

۵. نوروز پیوند با طبیعت و آمیختن با آن و آموختن از آن است. در زمانه غارت منابع و تخریب طبیعت، نوروز یعنی لحظه‌ای بازگشت به زمین و بوسیدن دستان این مادر پیر و تکریم او.

۶.نوروز لحظه دیدن و دیده شدن است. زمانه‌ای که هر کس جز ارباب قدرت و حامیان آنها از حق دیدن و دیده شدن محروم‌اند، نوروز دعوتی فراگیر برای دیدار و دید و بازدید و دیده‌بوسی است.

زبان‌ها سرشار از تبریک و گشودگی است. حتی چهره‌های عبوس و منحوس هم ناگزیر لحظه‌ای لب گشوده و خود را شاد جلوه می‌دهند تا نشان دهند از مردم و با مردم‌اند.

قدرت نوروز فراتر از قدرت قدرتمندان است و برای لحظه‌ای، هر چند کوتاه و گذرا، همه نوروزخوانی می‌کنند و میدان شهر به روی همه گشوده می‌شود تا دیده شوند و ببینند.

اینها و بسیاری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نمادین دیگر، نوروز را برای ایرانی امروز معنادار و اجتناب ناپذیر می‌سازد و برگزاری آن را بیش از هر آیین ملی و مردمی، همگانی و همه‌جایی می‌کند.

نوروز میراث اساطیری جمشید است

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 276227 ساعت خبر : 6:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=276227
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات