سیستم ایمنی انسان و آلاینده های محیط زیست

سیستم ایمنی انسان و آلاینده های محیط زیست

به گزارش گلونی معصومه ابتکار، ابتکار درباره ضرورت اجرای قوانین مصوب درباره هوا، تالاب‌ها و کنوانسیون‌های مربوط به حفاظت از محیط زیست هشدار داد.

در شانزدهمین کنگره بین‌المللی ایمونولوژی که طی روزهای اخیر در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، یکی از پنل‌های تخصصی به اثرات آلودگی محیط زیست بر سیستم ایمنی انسان اختصاص یافت.

معصومه ابتکار، استاد ایمونولوژی دانشگاه تربیت مدرس در این پنل با تشریح اثرات هر یک از آلاینده ها بر سلامتی انسان‌ها گفت:

«ریسک آلاینده‌ها برای سلامتی و اثراتش بر سیستم ایمنی انسان بسیار بالاست، به همین دلیل در دنیا مورد توجه بوده و راه‌های کاهش و مقابله با آن دائما مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

مرگ و میرهای ناشی از آلودگی‌ در منابع زیستی مانند آب و خاک و غذا وجود دارد که البته موضوعی جهان سومی و آسیایی نیست. براساس گزارشی اعلام شده که اکنون ۱۷ هزار نقطه در اتحادیه اروپا دچار آلودگی با انواع آلاینده‌هاست و سالانه حدود ۱۰ هزار ماده شیمیایی جدید وارد بازار می‌شود.

اقدامات و مصوبات مهمی در سال‌های اخیر در این زمینه داشته‌ایم که باید پیگیری و به طور کامل و مستمر اجرا شود؛ در غیر این صورت شهروندان با معضلات جدی در سلامتی روبرو خواهند بود‌.»

در مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا

سیاست‌هایی که در سطح ملی برای مقابله با آلودگی هوا پیگیری کردیم؛ یکی بحث توقف استفاده از بنزن برای سوخت خودرو در سال های ۸۹ تا ۹۲ است که بسیار خطرناک بود و دولت از سال ۹۳ آن را حذف کرد. پس از آن در همان دوران لایحه قانون هوای پاک تصویب شد.

در بحث گردوغبار، معضل تغییر اقلیم سبب می شود سالانه از شمال افریقا و عربستان سعودی هستند، دو میلیارد تن گردو غبار در اتمسفر ایجاد می‌شود و ایران علاوه بر منابع داخلی، به شدت از آن متاثر خواهد بود و از عوامل آسم و آلرژی به ویژه در کودکان خواهد بود.

البته سرب هم چنین عوارضی دارد که خوشبختانه از سال ۱۳۷۹ از بنزین مصرفی در ایران حذف شده و اینکه برخی از آن به عنوان آلاینده هوای شهرهای ایران نام می برند اشتباه است.

برای گردوغبار اقدامات کوتاه مدت مثلا تعطیلی مدارس، عایق بندی منازل یا کاهش تردد و استفاده از ماسک در مناطق پر گرد و غبار و در بلند مدت، لازم است ولی در بلند مدت اقداماتی مثل مقابله با تغییر اقلیم و حفاظت از تالاب ها باید صورت گیرد.

اجرای جدی قانون هوای پاک و همچنین قانون حفاظت از تالاب‌ها بی‌کم و کاست باید انجام شود.

جیوه از آلاینده‌های جدی علیه سلامت انسان‌هاست و کنوانسیون مینی ماتا برای محدودیت تولید و مصرف این ماده خطرناک در محیط زیست ایجاد شد.

ایران در سال ۱۳۹۴ به این کنوانسیون پیوست و همان سال اولین اقدام در بندر ماهشهر واحد کلر آلکالی بعد از سال‌ها آلایندگی منطقه از رده خارج و سیستم جدیدی که از جیوه استفاده نمی‌کرد همزمان افتتاح و جایگزین آن شد.

«پیام ما» به دلیل اهمیت مباحث مطرح شده، گزارشی از سخنرانی‌های این پنل را منتشر می‌کند.

برای خواندن گزارش کلیک کنید

پایان پیام

ایرانی‌ها چه دغدغه‌هایی دارند؟
اینجا را ببینید

کد خبر : 276790 ساعت خبر : 11:16 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=276790
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات