تلاش های برندهای بزرگ و کوچک دنیا برای حفظ محیط زیست و حیات وحش

تلاش های برندهای بزرگ و کوچک دنیا برای حفظ محیط زیست و حیات وحش

به گزارش گلونی چندسالی است که حفظ حیات وحش و تنوع زیستی در کنار سایر فعالیت‌های زیست‌محیطی مورد توجه عمومی قرار گرفته است و برندهای فعال در حوزه‌های مختلف به طرق گوناگونی سعی در ادای دین خود به محیط زیست و گاهی به‌طور خاص به گونه‌های درحال انقراض و یا در معرض انقراض دارند.

برخی با بخشیدن بخشی از درآمدهای خود به کمپین‌های حفاظت از محیط زیست در جهت حفظ حیات وحش، زیستگا‌های طبیعی، کاهش تاثیرات اقلیمی و … قدمی در این راه برداشته‌اند.

برخی دیگر نیز با استفاده نکردن از محصولات حیوانی، مانند پوست حیوانات در تولید لباس یا کیف و کفش چرم، به این کمپین‌ها پیوسته‌اند.

در سال ۲۰۱۶، شرکت امریکایی اپل، که در زمینه طراحی و ساخت انواع نرم‌افزار، سخت‌افزار و ارائه خدمات برخط  فعالیت می‌کند، اعلام کرد که به مناسب روز جهانی زمین درآمد فروش ۲۷ اپلیکیشن خود در ماه آوریل همان سال را به صندوق جهانی حیات وحش می‌بخشد.

بنابر اعلام این شرکت و صندوق جهانی حیات وحش عواید این کمپین که با نام «اپلیکیشن‌هایی برای کره زمین» شناخته می‌شود رقمی بیش از  ۸ میلیون دلار بوده است.

در سال ۲۰۱۷، این کمپانی اعلام کرد که همزمان با روز زمین برای یک هفته به ازای هر تراکنش از اپل پِی ۱ دلار به صندوق جهانی حیات وحش خواهد بخشید. در سال ۲۰۲۲ نیز این همکاری تکرار شد.

اپل همچنین اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ تمام محصولاتش عاری از کربن خواهند بود. اپل از سال ۲۰۱۵ ردپای کربن خود را ۴۵ درصد کاهش داده است.

در سال ۲۰۲۲، کلیه تلاش‌های این شرکت در زمینه حفاظت از محیط زیست مانند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، و ساخت محصولات قابل بازیافت از تولید ۲۸ میلیون مترمکعب کربن جلوگیری کرده است.

فروشگاه اینترنتی آمازون نیز از سال ۲۰۱۳ بخشی از فروش اینترنتی خود را به کارهای خیریه از جمله حفاظت از حیات وحش اختصاص داد.

با خرید از آمازون اسمایل این سایت به کاربران اجازه می‌داد تا ۰.۵ درصد از درآمد حاصل از خرید کالای خود را به خیریه‌‌ای که مورد نظر مشتری است اهدا کنند.

دوستداران محیط زیست این امکان را داشتند که با انتخاب شبکه حفاظت از حیات وحش به طور خودکار بخش کوچکی از خرید خود را بدون اینکه هزینه اضافه‌ای پرداخت کنند برای حفاظت از محیط زیست اهدا کنند.

البته بنابر اعلام آمازون از فوریه ۲۰۲۳ آمازون اسمایل  به فعالیت ده ساله خود خاتمه داد تا به گفته این شرکت فعالیت‌های خیرخواهانه خود را بر ایجاد «تغییرات هدفمندتر» متمرکز کند.

برند نایکی (Nike)، یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین برندهای تولید کننده کفش، لباس و تجهیزات ورزشی در دنیا، نیز در ماه مارس سال جاری اعلام کرد که دیگر از چرم کانگورو در تولید کفش‌های خود استفاده نخواهد کرد.

در سال ۲۰۲۱، ۱۰ شرکت عضو اتحاد حفاظت (The Conservation Alliance)، ، درطی یک کمپین یک هفته‌ای از ۸ تا ۱۴ نوامبر همان سال متعهد شدند تا ۵ درصد از فروش آنلاین خود را برای حفاظت از محیط زیست اختصاص دهند.

اتحاد حفاظت، موسسه‌ای با ماموریت حفاظت از محیط است که ۲۷۰ عضو دارد. شرکت‌های عضو این اتحاد بخشی از درآمد سالانه خود را به ۵۰ سازمان‌ مردم نهاد فعال در زمینه حفاظت از محیط زیست اهدا می‌کنند.

این صندوق از انواع پروژه‌های حفاظتی در سراسر آمریکای شمالی حمایت می‌کند. این پروژه‌ها شامل حفاظت از زیستگاه‌های حیات وحش، تنوع زیستی، تطبیق‌پذیری با تغییرات اقلیمی، دسترسی به تفریحات در فضای باز و آب آشامیدنی سالم می‌باشد.

در فوریه سال ۲۰۲۰، گوچی، یکی از برندهای ایتالیایی لوکس برجسته در حوزه مُد، در کمپین تبلیغاتی پیش از پاییز خود از حیوانات در حال انقراض و زیستگاهشان حمایت کرد.

در یک همکاری مشترک با یک سازمان مردم نهاد حفاظت از گونه‌های درحال انقراض (The Lion’s Share Fund) گوچی متعهد شد تا ۰.۵ درصد از هزینه­‌های تبلیغات رسانه­‌ای خود را در صورت حضور حیوانات در این تبلیغات به این سازمان اهدا کند.

سال ۲۰۲۰، جمفیلدز (Gemfields)، شرکت تامین کننده سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، و نت اِپورتر (Net-a-Porter)، یک شرکت فعال در حوزه مُد، و یک خیریه بین‌المللی حفاظت از حیات وحش (Space for Giants) با طراحی دو کالکشن شامل جواهرات و ساعت در جهت افزایش آگاهی در زمینه حفاظت از حیات وحش همکاری کردند.

درآمد حاصل از فروش این جواهرات صرف حفاظت فیل‌های افریقا و زیستگاه طبیعی‌شان شد.

قدم‌‌های بزرگ و کوچکی در زمینه حفاظت محیط زیست توسط شرکت‌های مختلف برداشته شده است. این همکاری‌ها گاهی به شکل کمک‌های نقدی و گاهی با کاهش ردپای محیط زیستی و اعمال فشار کمتر بر محیط زیست و حیات وحش شکل گرفته‌اند.

این فعالیت‌ها در کنار تاثیرات مستقیم بر بهبود شرایط محیط زیست به‌طور غیرمستقیم بر افزایش آگاهی عمومی نیز تاثیرگذار خواهند بود.

پایان پبام

مترجم و نویسنده: مریم قره گزلو

کد خبر : 278264 ساعت خبر : 12:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=278264
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات