گریبایدوف، وزیر مختار دولت روسیه در ایران چرا و چگونه کشته شد؟

گریبایدوف، وزیر مختار دولت روسیه در ایران چرا و چگونه کشته شد؟

به گزارش گلونی بعد از جنگ دوم ایران و روس الکساندر گریبایدوف به عنوان وزیر مختار دولت روسیه به دربار ایران اعزام شد.

گریبایدوف از طبقه اشراف و نویسنده ماهری بود. اما چیزی از سیاست نمی‌دانست.

گریبایدوف در ایران بنای فعالیت خود را بر گفته­‌های یرمولف و سایر فرماندهان روسی پی­ریزی کرد.

آن­ها به نویسنده جوان گفته بودند که باید ایرانی‌­ها را به مرگ گرفت تا به تب راضی شوند. در نتیجه در رفتار وزیر مختار دولت روسیه بی­‌احترامی موج می­‌زد.

اندکی بعد از اقامت وی در تهران به بهانه این که مناطق ارمنستان، آذربایجان و گرجستان به امپراتوری روسیه ضمیمه شده است، مدعی شد دو زن ارمنیِ مسلمان شده که در خانه الهیارخان آصف‌الدوله ساکن­‌اند، باید تحویل روسیه داده شوند.

زیرا با ضمیمه شدن ایروان و ارمنستان به روسیه این دو تن از اتباع روس به شمار می­‌روند. تلاش درباریان ایرانی برای منصرف کردن گریبایدوف نتیجه‌­ای نداشت و دست آخر مجبور شدند آن دو زن را تحویل سفارت بدهند.

در این بین آصف‌الدوله صدر اعظم دولت فتحعلی شاه که از روس‌­ها دل­خوشی نداشت، دست به تبلیغات علیه گریبایدوف و دولت روسیه زد.

تبلیغات آصف‌الدوله بر روحانیان اثر کرد و آن‌ها بازگرداندن دو زن مسلمان از دست کافران را واجب اعلام کردند.

در نتیجه فتوای ملاها و آیت­‌الله­‌های ایران به سرعت در بین مردم پخش شده، در پایتخت قاجار غوغایی برپا شد و موضوع اعتراض مردم خیلی زود به گوش سفیر روسیه رسید.

فردای آن روز بازار تهران تعطیل و مردم راهی سفارتخانه روسیه شدند تا زنان مسلمان را تحویل بگیرند.

در نهایت مردم آن دو زن را تحویل گرفتند. اما بین مردم و افراد سفارت درگیری رخ داد و یکی از مردم کشته شد.

مردم مقتول را بر دست­‌هایشان تا مسجد حمل کردند و آنجا به گرفتن انتقام خون هموطن‌شان تشویق شدند و به سفارت روس حمله کردند و گریبادوف و ۳۵ نفر از همراهانش را به قتل رساندند.

فتحعلی شاه و باقی درباریان از این حادثه بسیار نگران شدند و کشور را درآستانه جنگی دیگر دیدند. بنابراین شاه قاجار خسرو میرزا، پسر عباس میرزا و میرزا تقی خان فراهانیِ وزیر نظام (امیر کبیر) را با الماسی که نادر شاه افشار از هند غنیمت آورده بود، از راه قفقاز راهی سن پترزبورگ کرد تا از تزار روسیه عذرخواهی کند.

تزار روسیه از هیئت اعزامی به گرمی استقبال کرد و به خاطر این که سپاهش در حوضه رود دانوب شکست خورده بود و درگیر جنگ‌های بالکان بود، عذرخواهی ایران را پذیرفت و ۵ میلیون ریال غرامتی که ایران به خاطر جنگ دومش با روسیه موظف بود، پرداخت کند را به خسرو میرزا بخشید و برای ۵ میلیون باقی­مانده ۵ سال دیگر فرصت داد و در مقابل خواهان مجازات کسانی بود که سفیر روسیه را به قتل رساندند و الماس نادر هم به عنوان الماس شاه در روسیه باقی ماند.

نقش قراردادهایی مانند ورسای در شکل گیری جنگ جهانی دوم

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 280625 ساعت خبر : 8:08 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=280625
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات