ارتباط آب با تغییرات آب و هوایی چیست؟

ارتباط آب با تغییرات آب و هوایی چیست؟

به گزارش گلونی تغییرات آب و هوایی هم کمبود آب و هم خطرات مرتبط با آب (مانند سیل و خشکسالی) را تشدید می‌کند، زیرا افزایش دما الگوهای بارش و کل چرخه آب را مختل می‌کند. آب و تغییرات آب و هوایی به طور جدایی ناپذیری با هم مرتبط هستند.

تغییرات آب و هوایی به روش‌های پیچیده ای بر آب جهان تأثیر می‌گذارد. از الگوهای بارش غیرقابل پیش بینی گرفته تا کوچک شدن صفحات یخ، افزایش سطح آب دریاها، سیل و خشکسالی بیشتر تأثیرات تغییرات آب و هوایی به آب (سازمان ملل) منتهی می‌شود.

تغییرات آب و هوایی هم کمبود آب و هم خطرات مرتبط با آب (مانند سیل و خشکسالی) را تشدید می‌کند، زیرا افزایش دما الگوهای بارش و کل چرخه آب را مختل می‌کند (یونیسف).

کمبود آب           

امروزه حدود دو میلیارد نفر در سراسر جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند (گزارش SDG 2022)، و تقریباً نیمی از جمعیت جهان حداقل برای بخشی از سال با کمبود شدید آب مواجه هستند (IPCC).

انتظار می‌رود که این اعداد افزایش یابد که با تغییرات آب و هوایی و رشد جمعیت (WMO) تشدید می‌شود.

– تنها ۰.۵ درصد از آب روی زمین قابل استفاده و آب شیرین است – و تغییرات آب و هوایی به طور خطرناکی بر این منبع تأثیر می‌گذارد. در طول بیست سال گذشته، ذخیره آب زمینی – از جمله رطوبت خاک، برف و یخ – به میزان ۱ سانتی متر در سال کاهش یافته است که پیامدهای عمده‌ای برای امنیت آب (WMO) دارد.

– منابع آب ذخیره شده در یخچال‌ها و پوشش برف در طول قرن پیش بینی می‌شود که کاهش بیشتری پیدا کند، بنابراین دسترسی به آب در طول دوره‌های گرم و خشک در مناطقی که از طریق آب مذاب از رشته کوه‌های اصلی تامین می‌شود، کاهش می‌یابد، جایی که در حال حاضر بیش از یک ششم جمعیت جهان در آن تامین می‌شود. (IPCC).

– پیش‌بینی می‌شود که افزایش سطح دریا باعث افزایش شور شدن آب‌های زیرزمینی و کاهش دسترسی به آب شیرین برای انسان‌ها و اکوسیستم‌ها در مناطق ساحلی شود (IPCC).

– محدود کردن گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد در مقایسه با ۲ درجه سانتیگراد، تقریباً نسبت جمعیت جهان را به نصف کاهش می‌دهد که انتظار می‌رود از کمبود آب رنج ببرند، اگرچه تنوع قابل توجهی بین مناطق وجود دارد (IPCC).

– کیفیت آب نیز تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرد، زیرا پیش بینی می‌شود دمای آب بالاتر و سیل و خشکسالی‌های مکرر باعث تشدید بسیاری از اشکال آلودگی آب – از رسوبات گرفته تا پاتوژن‌ها و آفت کش‌ها (IPCC) شود.

– تغییرات آب و هوایی، رشد جمعیت و افزایش کم‌آبی بر عرضه غذا (IPCC) فشار وارد می‌کند، زیرا بیشتر آب شیرین مورد استفاده، حدود ۷۰ درصد به طور متوسط، برای کشاورزی استفاده می‌شود (بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ لیتر آب برای تولید غذای روزانه نیاز است.) (فائو).

خطرات مرتبط با آب

– تغییرات آب و هوایی باعث شده است که رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل و خشکسالی بیشتر و شدیدتر شوند (IPCC). افزایش دمای کره زمین رطوبتی را که جو می‌تواند در خود نگهدارد افزایش می‌دهد و منجر به طوفان‌ها و باران‌های شدید می‌شود، اما به طور متناقضی همچنین با تبخیر آب بیشتر از خشکی و تغییر الگوهای آب و هوای جهانی، دوره‌های خشکی شدیدتر نیز می‌شود.(بانک جهانی)

– پیش‌بینی می‌شود که خطرات خشکسالی و سیل و آسیب‌های اجتماعی مرتبط با هر درجه از گرم شدن کره زمین بیشتر افزایش یابد (IPCC).

– فراوانی وقایع بارندگی شدید به احتمال زیاد در بیشتر مناطق در قرن بیست و یکم افزایش خواهد یافت و سیل‌های ناشی از باران بیشتر خواهد شد. در عین حال، در خشکسالی شدیدتری نسبت به گذشته در زمین حادث شود (IPCC).

– بلایای مرتبط با آب در ۵۰ سال گذشته بر فهرست بلایای طبیعی غالب بوده و ۷۰ درصد از کل مرگ و میرهای مربوط به بلایای طبیعی را تشکیل می‌دهد (بانک جهانی).

– از سال ۲۰۰۰، بلایای ناشی از سیل در مقایسه با دو دهه گذشته ۱۳۴ درصد افزایش یافته است. بیشتر تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از سیل در آسیا (WMO) ثبت شده است. تعداد و مدت خشکسالی‌ها نیز در همین مدت ۲۹ درصد افزایش یافته است. بیشترین مرگ و میر ناشی از خشکسالی در آفریقا (WMO) رخ داده است.

 اکوسیستم‌های آبی          

اکوسیستم‌های آبی سالم و مدیریت بهبود یافته آب می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و در برابر خطرات آب و هوایی محافظت کند (ائتلاف آب و آب و هوا).

– تالاب‌هایی مانند جنگل‌های حرا، علف‌های دریایی، مرداب‌ها و باتلاق‌ها، تثبیت کنده کربن بسیار مؤثری هستند که CO2 را جذب و ذخیره می‌کنند و به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کنند (UNEP).

– تالاب‌ها همچنین به عنوان یک حائل در برابر رویدادهای شدید آب و هوایی (UNEP) عمل می‌کنند. آنها یک سپر طبیعی در برابر طوفان ایجاد می‌کنند و آب اضافی و بارش را جذب می‌کنند. تالاب‌ها از طریق گیاهان و میکروارگانیسم‌هایی که در خود نگهداری می‌کنند، ذخیره و تصفیه آب را نیز فراهم می‌کنند.

– سیستم‌های هشدار اولیه برای سیل، خشکسالی و سایر خطرات مرتبط با آب، بازدهی بیش از ده برابری از سرمایه گذاری را فراهم می‌کند و می‌تواند به طور قابل توجهی خطر فاجعه را کاهش دهد: هشدار ۲۴ ساعته در مورد طوفان آینده می‌تواند خسارت ناشی از آن را تا ۳۰ درصد کاهش دهد(WMO).

– سیستم‌های تامین آب و فاضلاب که می‌توانند در برابر تغییرات آب و هوایی مقاومت کنند، می‌توانند جان بیش از ۳۶۰۰۰۰ نوزاد را در هر سال نجات دهند (گزارش New Climate Economy).

– کشاورزی هوشمند با آب و هوا با استفاده از آبیاری قطره‌ای و سایر روش‌های استفاده مؤثرتر از آب می‌تواند به کاهش تقاضا برای منابع آب شیرین (UNEP) کمک کند.

پایان پیام

تهیه و تدوین: مصیب شیرانی، پژوهشگر و فعال محیطزیست

منبع برای مطالعه بیشتر https://climatepromise.undp.org

کد خبر : 282027 ساعت خبر : 8:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=282027
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات